PROGRAM WYCHOWAWCZY
SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 2 W NOWEM
Program wychowawczy zawiera:
1. Podstawę prawną
2. Definicję
3. Misję szkoły, model absolwenta i cel nadrzędny
4. Wartości i priorytety w wychowaniu, oraz sytuacje wychowawcze i oczekiwane rezultaty
5. Prawa i obowiązki uczniów
6. System nagród i kar
7. System oceniania zachowania
8. Szczegółowy harmonogram działań opiekuńczych i wychowawczych
9. Kryteria osiągania zamierzonych efektów i ocenę skuteczności
I. Podstawa prawna
II. Definicja Programu Wychowawczego
Program wychowawczy szkoły to obowiązkowy dokument, który opisuje
w sposób całościowy wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym i jest realizowany przez wszystkich pracowników szkoły. Powinien on zawierać całościowy opis zadań wychowawczych, które podejmuje dana szkoła. Zadania te częściowo są określone w ustawach oświatowych i rozporządzeniach, inne powinny być określone przez dyrektora i nauczycieli w konsultacji z rodzicami. Program wychowawczy obejmuje w szczególności:
· powinności wychowawcze, będące wymiarem pracy edukacyjnej każdego nauczyciela, określone w ramach zadań ogólnych szkoły;
· powinności i treści wychowawcze właściwe dla poszczególnych zajęć edukacyjnych;
· powinności wychowawców klas;
· treści wychowawcze zawarte w statucie oraz regulaminie szkoły;
· harmonogram działań doraźnych i okolicznościowych;
· istniejące lub tworzone zwyczaje i obyczaje szkolne;
· zasady współpracy wychowawczej z rodzicami;
· zasady funkcjonowania i zadania samorządu uczniowskiego.
Konkretny kształt programu wychowawczego powinien być dziełem dyrektora i nauczycieli a prawo stwarza tylko jego ramy.
Program Wychowawczy Szkoły Podstawowej nr 2 imieniem Arkadego Fiedlera w Nowem, zwany dalej „programem”, stanowi spójną koncepcję pracy wychowawczej szkoły, akceptowaną przez uczniów, rodziców i nauczycieli. Obejmuje zestaw podstawowych wartości wychowania, priorytetów działania, specyficznych sytuacji wychowawczych, działań profilaktycznych, prawa i obowiązki uczniów, system oceniania zachowania oraz system nagród i kar. Program opisuje także kryteria osiągania zamierzonych celów, system monitorowania i oceny jego skuteczności.
III. Misja, Model absolwenta, cel nadrzędny
MISJA SZKOŁY:
Kształcimy i wychowujemy oddziałując na wszystkie sfery rozwoju ucznia: intelektualną, społeczną, emocjonalną
i kulturalną.
MODEL ABSOLWENTA
Absolwent naszej szkoły potrafi korzystać ze zdobytej wiedzy, jest chętny do podejmowania wysiłku zgodnie ze swoimi możliwościami, umie się bawić i wypoczywać, jest akceptowany przez dorosłych i rówieśników, szanuje otoczenie. Jest szczęśliwym dzieckiem.
CELE WYCHOWANIA – CEL NADRZĘDNY
Wspomaganie rozwoju dziecka, zapewnienie mu poczucia bezpieczeństwa, akceptacji i samorealizacji zgodnie
z Powszechną Deklarację Praw Człowieka.
IV. Wartości i priorytety w wychowaniu
|
Lp. |
Wartości |
Priorytety w wychowaniu |
|
1. |
Kultura osobista |
- rozpoznawanie i przestrzeganie zasad moralnych oraz norm współżycia społecznego, - dbania o własne ciało, zdrowie, sprawność fizyczną - kształtowanie właściwych nawyków higienicznych, - rozbudzanie potrzeby kontaktu z przyrodą oraz jej poszanowania - przestrzeganie zasad savoir-vivre przez uczniów |
|
2. |
Aktywność |
- rozwijanie dociekliwości poznawczej, - uczenie się poprzez działanie; gotowość do podjęcia działania |
|
3. |
Otwartość i chęć zdobywania wiedzy |
- kształtowanie postawy poszukującej, odkrywczej, dążącej do odnalezienia własnego miejsca w świecie, - kształtowanie optymistycznych postaw, dostrzeganie pozytywnych stron życia - uświadamianie życiowej użyteczności zdobywanej wiedzy i umiejętności. |
|
4. |
Przestrzeganie przyjętych norm i obowiązków |
- umiejętności dostosowania swoich działań do zmieniających się sytuacji, - przygotowanie do akceptacji ogólnie przyjętych norm, - wyrabianie świadomości zagrożenia zdrowia fizycznego i psychicznego, - umiejętność samokontroli i samokrytyki oraz gotowości do poprawy. |
|
5. |
Patriotyzm |
- wzmacnianie poczucia tożsamości kulturowej, historycznej i narodowej w skali własnego środowiska, gminy, regionu, kraju, Europy i świata - poznawanie własnej przeszłości: rodzina, dom, środowisko, miejscowość, region itd. W powiązaniu z historią ludzkości, - poszanowanie dla symboli szkolnych i narodowych - szacunek dla własności prywatnej oraz dobra wspólnego, - przygotowanie do życia w rodzinie, społeczeństwie lokalnym i państwie. |
|
6. |
Tolerancja |
-okazywanie szacunku dla symboli, kultury, historii innych narodów i religii, - umiejętność wyrażania własnych opinii i poglądów oraz akceptowanie opinii i poglądów innych osób, - szacunek dla pluralizmu; nie wywyższanie się; tolerancja dla sprzeczności opinii. |
|
7. |
Poszanowanie drugiego człowieka |
- godzenie dobra własnego z dobrem innych, - wrażliwość na potrzeby drugiego człowieka -rozwijanie umiejętności prowadzenia dialogu |
|
8. |
Współdziałanie |
- przyswajanie metod i technik negocjacyjnego rozwiązywania konfliktów - współdziałanie i współtworzenie wspólnoty nauczycieli i uczniów, - umiejętność pracy zespołowej; budowanie więzi międzyludzkich; podejmowania decyzji indywidualnych i grupowych - tworzenie warunków grupowego działania na rzecz innych dzieci. |
|
9. |
Komunikatywność |
- umiejętność skutecznego porozumiewania się, posługiwania się językiem ojczystym, publicznych wystąpień, - jasność wypowiadania się, - sztuka panowania nad sobą. |
|
10. |
Samodzielność |
- umiejętność podejmowania decyzji za siebie i najbliższe otoczenie, - radzenie sobie w trudnych sytuacjach życiowych. |
|
11. |
Opiekuńczość |
- umiejętność pomagania młodszemu koledze w budynku szkolnym, na boisku oraz w drodze do szkoły |
|
12. |
Zdrowy styl życia |
-aktywny wypoczynek -zdrowe odżywianie i kultura spożywania posiłków -prawidłowa postawa ciała -obniżenie poziomu hałasu w szkole |
V. Sytuacje wychowawcze i oczekiwane rezultaty
|
Lp. |
Sytuacje wychowawcze |
Oczekiwane rezultaty |
|
1. |
Uroczyste apele Tydzień patriotyczny |
- szacunek dla tradycji i symboli narodowych, -poznanie sylwetek wybitnych Polaków, - poznanie obrzędów kultury narodowej, - właściwe zachowanie, - poczucie więzi narodowych. |
|
2. |
Konkursy szkolne i klasowe, wiedzy, sportowe i artystyczne. Prezentacje talentów artystycznych i sportowych. |
- rozszerzenie treści nauczania, - upowszechnienie wiedzy, - uczenie zdrowej rywalizacji, - wzbudzanie motywacji do pracy, - umacnianie wiary we własne siły - przygotowanie do publicznych wystąpień, - samoocena |
|
3. |
Reprezentowanie szkoły, klasy |
- podnoszenie prestiżu szkoły, klasy, - możliwość realizacji własnych ambicji, - kształtowanie przyszłych liderów. |
|
4. |
Samorządność uczniowska |
-współodpowiedzialność za porządek na terenie szkoły, - odpowiedzialność za podejmowanie decyzji, - twórcze myślenie i działanie, - praca w grupie i współdziałanie, - popieranie przejawów indywidualności, odpowiedzialności za powierzone mienie, gospodarność, operatywność, - wzajemna życzliwość, - właściwe wykorzystanie wolnego czasu, - wrażliwość na potrzeby innych. |
|
5. |
System nagradzania i karania |
- preferowanie aktywnych postaw, - naśladowanie pozytywnych postaw, - satysfakcja z sukcesów własnych i kolegów, - gotowość do podejmowania dodatkowego wysiłku, - uświadomienie złego postępowania, - odpowiedzialność za słowa i czyny, - akceptacja dla kary, - przeciwdziałanie negatywnym zachowaniom. |
|
6. |
Wyjazdy do kina, teatru, muzeum itp. Działalność kulturalno-rozrywkowa Działalność turystyczna |
-- właściwe zachowanie się w obiektach kultury, - umożliwienie kontaktu z kulturą i sztuką, - kultura spędzania wolnego czasu, - zapoznanie dzieci z dziedzictwem kulturalnym narodu, - szacunek dla przyrody, - wrażliwość na piękno, - zapoznanie z pięknem najbliższej okolicy, gminy, regionu i kraju. |
|
7. |
Patron szkoły: - Fidleriada dla klas IV -VI, - Kącik patrona |
- poznanie sylwetki patrona szkoły, - poszanowanie ceremoniału szkolnego, - właściwe zachowanie się podczas oficjalnych uroczystości. |
|
8. |
Kolorowy tydzień |
- integracja uczniów - poznanie ciekawych ludzi, ich pracy lub zainteresowań, - udział w organizacji i planowaniu imprez na terenie szkoły |
|
9. |
Kociewie |
- poznanie historii i tradycji regionu, - kultywowanie tradycji kociewskiej. |
|
10. |
Akcje i happeningi. Eksponowanie haseł , zdjęć i plakatów w holu szkoły i na stronie internetowej szkoły. |
- utrwalanie i motywowanie do zmiany priorytetowych zachowań uczniów (bezpieczeństwo, walka z hałasem, savoire- vivre, zdrowe odżywianie) |
VI. Prawa i obowiązki uczniów
1. Uczeń ma prawo do tego aby traktowano go zgodnie z Konwencją o prawach dziecka
1a. Uczeń ma prawo do:
1) właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny umysłowej,
2) pełnej informacji na temat treści i wymagań programowych, kryteriów oceniania z przedmiotu i zachowania oraz metod nauczania,
3) obiektywnej i jawnej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce;
4) opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających mu bezpieczeństwo,
5) poszanowania swej godności, przekonań i własności oraz życzliwego podmiotowego traktowania,
6) swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia szkoły, a także światopoglądowych
i religijnych, jeśli nie narusza tym dobra innych osób,
7) rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów,
8) korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki podczas zajęć szkolnych,
9) wpływu na życie szkoły poprzez działalność samorządową oraz zrzeszania się w organizacjach działających w szkole,
10) nauki religii w szkole na podstawie ustnej deklaracji rodziców,
11) różnych form pomocy w przypadku trudności w nauce,
12) korzystania z poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego i zawodowego.
1b. W przypadku naruszenia praw ucznia może on lub jego rodzice złożyć pisemną skargę do dyrektora szkoły.
2. Uczeń ma obowiązek:
1) uczęszczać na zajęcia edukacyjne, brać aktywny udział w lekcjach oraz uzupełniać braki wynikające z absencji, prowadzić starannie zeszyt i wykonywać prace domowe zgodnie z wymogami nauczyciela przedmiotu, a także nie zakłócać przebiegu zajęć przez niewłaściwe zachowanie,
2) dbać o schludny wygląd oraz nosić ubiór stosowny do pory roku i okoliczności szkolnych
3) przestrzegać procedury szkolne
4) przestrzegać zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i innych pracowników szkoły,
5) dbać o bezpieczeństwo i zdrowie własne i swoich kolegów,
6) szanować i ochraniać przekonania i własność innych osób w duchu tolerancji,
7) przeciwstawiać się przejawom brutalności i wulgarności, aktom przemocy oraz dewastacji i wandalizmowi,
8) przestrzegać regulamin szkoły i regulaminy pomieszczeń szkolnych wynikających ze specyfiki ich przeznaczenia (pracownie, biblioteka, świetlica, sala gimnastyczna),
9) szanować sprzęt szkolny oraz dbać o wyposażenie klas i innych pomieszczeń,
10) usprawiedliwiać każdą nieobecność na zajęciach szkolnych niezwłocznie po przyjściu do szkoły, nie później niż do tygodnia, licząc od ostatniego dnia nieobecności; po tym terminie nieobecności uznawane będą za nieusprawiedliwione,
11) posiadać przy sobie dzienniczek ucznia, jako podstawowy dokument umożliwiający kontakt szkoły z rodzicami.
VII. System nagród i kar
1. Uczniowie, którzy wyróżniają się w nauce, zachowaniu i pracy na rzecz społeczności szkolnej oraz ci którzy reprezentują szkołę na zewnątrz mogą być nagradzani zgodnie z zapisami znajdującymi się w statucie szkoły rozdział VII § 33 Nagradzanie uczniów.
2. Wszelkie nagrody jakie zdobędzie uczeń poza szkołą, a przesłane zostaną do szkoły, zostaną uczniowi wręczone w obecności uczniów szkoły.
3. Zachowania przynoszące wstyd jednostce i uszczerbek dla dobrego imienia szkoły i społeczności szkolnej, a w szczególności:
1) zaniedbanie w nauce, nieobecności na lekcjach;
2) chuligaństwo na terenie i poza szkołą;
3) niszczenie mienia szkoły i wandalizm;
4) uleganie nałogom;
5) zagrażanie bezpieczeństwu własnemu lub innych;
będą karane zgodnie z zapisami w statucie szkoły rozdział VII § 34 Karanie uczniów.
VIII. System ocenienia zachowania
System oceniania zachowania uczniów opiera się na wartościach wychowawczych ustanowionych w naszej szkole. Szczegółowe kryteria oceniania zachowania zawarte są w statucie rozdział VIII § 38 Zasady oceniania zachowania.
IX. Szczegółowy harmonogram działań wychowawczych i opiekuńczych
Wszystkie zadania wychowawcze i opiekuńcze realizowane w Szkole Podstawowej nr 2 w Nowem w roku szkolnym 2015/16 zostały zaakceptowane przez wszystkie podmioty szkoły. Szczegółowy zakres realizowanych zadań znajduje się w Planie dydaktyczno – wychowawczym i opiekuńczym szkoły (dział wychowawczy i opiekuńczy).
X. Kryteria osiągania zamierzonych efektów i ocena skuteczności
1) Zmniejszenie liczby interwencji pedagoga szkolnego.
2) Ocena skuteczności działań wychowawczych dokonywana przez pedagoga szkolnego i Szkolny Zespół Wychowawczy (sprawozdanie w I i II semestrze na Radzie Pedagogicznej)
3) Liczba imprez i konkursów szkolnych.
4) Inne dane statystyczne.
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Szkoła Podstawowa nr 2 w Nowem