Regulaminy

PROGRAM WYCHOWAWCZY ROK SZKOLNY 2015/2016

PROGRAM WYCHOWAWCZY

 SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 2 W NOWEM

 

 

 

 

                                                     

Program wychowawczy  zawiera:

1.         Podstawę prawną

2.         Definicję

3.         Misję szkoły, model absolwenta i cel nadrzędny

4.         Wartości i priorytety w wychowaniu, oraz sytuacje wychowawcze i oczekiwane rezultaty

5.         Prawa i obowiązki uczniów

6.         System nagród i kar

7.         System oceniania zachowania

8.         Szczegółowy harmonogram działań opiekuńczych i wychowawczych

9.         Kryteria osiągania zamierzonych efektów i ocenę skuteczności

 

I.        Podstawa prawna

 

  1. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty z późniejszymi zmianami. 
  2. Ustawa z dnia 11 kwietnia 2007r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw.
  3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 26 lutego 2002r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół.
  4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 listopada 2006r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego, kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół.
  5. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 30 kwietnia  2007r. w sprawie warunków
    i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów
    i egzaminów w szkołach publicznych.
  6. Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. 
  7. Konwencja o Prawach Dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. 
  8. Powszechna Deklaracja Praw Człowieka.

 

II.        Definicja Programu Wychowawczego

 

Program wychowawczy szkoły to obowiązkowy dokument, który opisuje

w sposób całościowy wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym i jest realizowany przez wszystkich pracowników szkoły. Powinien on zawierać całościowy opis zadań wychowawczych, które podejmuje dana szkoła. Zadania te częściowo są określone w ustawach oświatowych i rozporządzeniach, inne powinny być określone przez dyrektora i nauczycieli w konsultacji z rodzicami. Program wychowawczy obejmuje w szczególności:

·     powinności wychowawcze, będące wymiarem pracy edukacyjnej każdego nauczyciela, określone w ramach zadań ogólnych szkoły;

·       powinności i treści wychowawcze właściwe dla poszczególnych zajęć edukacyjnych;

·       powinności wychowawców klas;

·       treści wychowawcze zawarte w statucie oraz regulaminie szkoły;

·       harmonogram działań doraźnych i okolicznościowych;

·       istniejące lub tworzone zwyczaje i obyczaje szkolne;

·       zasady współpracy wychowawczej z rodzicami;

·       zasady funkcjonowania i zadania samorządu uczniowskiego.

Konkretny kształt programu wychowawczego powinien być dziełem dyrektora i nauczycieli a prawo stwarza tylko jego ramy.

Program Wychowawczy Szkoły Podstawowej nr 2 imieniem Arkadego Fiedlera w Nowem, zwany dalej „programem”, stanowi spójną koncepcję pracy wychowawczej szkoły, akceptowaną przez uczniów, rodziców i nauczycieli. Obejmuje zestaw podstawowych wartości wychowania, priorytetów działania, specyficznych sytuacji wychowawczych, działań profilaktycznych, prawa i obowiązki uczniów, system oceniania zachowania oraz system nagród i kar. Program opisuje także kryteria osiągania zamierzonych celów, system monitorowania i oceny jego skuteczności.

 

III.      Misja, Model absolwenta, cel nadrzędny

 

 

MISJA SZKOŁY:

 

Kształcimy i wychowujemy oddziałując na wszystkie sfery rozwoju ucznia: intelektualną, społeczną, emocjonalną
i kulturalną.

 

MODEL ABSOLWENTA

 

Absolwent naszej szkoły potrafi korzystać ze zdobytej wiedzy, jest chętny do podejmowania wysiłku zgodnie ze swoimi możliwościami, umie się bawić i wypoczywać, jest akceptowany przez dorosłych i rówieśników, szanuje otoczenie. Jest szczęśliwym dzieckiem.

 

 

CELE WYCHOWANIA – CEL NADRZĘDNY

 

Wspomaganie rozwoju dziecka, zapewnienie mu poczucia bezpieczeństwa, akceptacji i samorealizacji zgodnie
z Powszechną Deklarację Praw Człowieka.

 

IV. Wartości i priorytety w wychowaniu

 

Lp.

Wartości

Priorytety w wychowaniu

1.   

Kultura osobista

- rozpoznawanie i przestrzeganie zasad moralnych oraz norm współżycia społecznego,

- dbania o własne ciało, zdrowie, sprawność fizyczną

- kształtowanie właściwych nawyków higienicznych,

- rozbudzanie potrzeby kontaktu z przyrodą oraz jej poszanowania

- przestrzeganie zasad savoir-vivre przez uczniów

2.   

Aktywność

- rozwijanie dociekliwości poznawczej,

- uczenie się poprzez działanie; gotowość do podjęcia działania

3.   

Otwartość i chęć zdobywania wiedzy

- kształtowanie postawy poszukującej, odkrywczej, dążącej do odnalezienia własnego miejsca w świecie,

- kształtowanie optymistycznych postaw, dostrzeganie pozytywnych stron życia

- uświadamianie życiowej użyteczności zdobywanej wiedzy i umiejętności.

4.   

Przestrzeganie przyjętych norm i obowiązków

- umiejętności dostosowania swoich działań do zmieniających się sytuacji,

- przygotowanie do akceptacji ogólnie przyjętych norm,

- wyrabianie świadomości zagrożenia zdrowia fizycznego i psychicznego,

- umiejętność samokontroli i samokrytyki oraz gotowości do poprawy.

5.   

Patriotyzm

- wzmacnianie poczucia tożsamości kulturowej, historycznej i narodowej w skali własnego środowiska, gminy, regionu, kraju, Europy i świata

- poznawanie własnej przeszłości: rodzina, dom, środowisko, miejscowość, region itd. W powiązaniu z historią ludzkości,

- poszanowanie dla symboli szkolnych i narodowych

- szacunek dla własności prywatnej oraz dobra wspólnego,

- przygotowanie do życia w rodzinie, społeczeństwie lokalnym i państwie.

6.   

Tolerancja

-okazywanie szacunku dla symboli, kultury, historii innych narodów i religii,

- umiejętność wyrażania własnych opinii i poglądów oraz akceptowanie opinii i poglądów innych osób,

- szacunek dla pluralizmu; nie wywyższanie się; tolerancja dla sprzeczności opinii.

7.   

Poszanowanie drugiego człowieka

- godzenie dobra własnego z dobrem innych,

- wrażliwość na potrzeby drugiego człowieka

-rozwijanie umiejętności prowadzenia dialogu

8.   

Współdziałanie

- przyswajanie metod i technik negocjacyjnego rozwiązywania konfliktów

- współdziałanie i współtworzenie wspólnoty nauczycieli i uczniów,

- umiejętność pracy zespołowej; budowanie więzi międzyludzkich; podejmowania decyzji indywidualnych i grupowych

- tworzenie warunków grupowego działania na rzecz innych dzieci.

9.   

Komunikatywność

- umiejętność skutecznego porozumiewania się, posługiwania się językiem ojczystym, publicznych wystąpień,

- jasność wypowiadania się,

- sztuka panowania nad sobą.

10.      

Samodzielność

- umiejętność podejmowania decyzji za siebie i najbliższe otoczenie,

- radzenie sobie w trudnych sytuacjach życiowych.

11.      

Opiekuńczość

- umiejętność pomagania młodszemu koledze w budynku szkolnym, na boisku oraz w drodze do szkoły

12.      

Zdrowy styl życia

-aktywny wypoczynek

-zdrowe odżywianie i kultura spożywania posiłków

-prawidłowa postawa ciała

-obniżenie poziomu hałasu w szkole

 

V.      Sytuacje wychowawcze i oczekiwane rezultaty

 

 

Lp.

Sytuacje wychowawcze

Oczekiwane rezultaty

1.       

Uroczyste apele

Tydzień patriotyczny

- szacunek dla tradycji i symboli narodowych,

-poznanie sylwetek wybitnych Polaków,

- poznanie obrzędów kultury narodowej,

- właściwe zachowanie,

- poczucie więzi narodowych.

2.       

Konkursy szkolne i klasowe, wiedzy, sportowe i artystyczne.

Prezentacje talentów artystycznych i sportowych.

- rozszerzenie treści nauczania,

- upowszechnienie wiedzy,

- uczenie zdrowej rywalizacji,

- wzbudzanie motywacji do pracy,

- umacnianie wiary we własne siły

- przygotowanie do publicznych wystąpień,

- samoocena

3.       

Reprezentowanie szkoły, klasy

- podnoszenie prestiżu szkoły, klasy,

- możliwość realizacji własnych ambicji,

- kształtowanie przyszłych liderów.

4.       

Samorządność uczniowska

-współodpowiedzialność za porządek na terenie szkoły,

- odpowiedzialność za podejmowanie decyzji,

- twórcze myślenie i działanie,

- praca w grupie i współdziałanie,

- popieranie przejawów indywidualności, odpowiedzialności za powierzone mienie, gospodarność, operatywność,

- wzajemna życzliwość,

- właściwe wykorzystanie wolnego czasu,

- wrażliwość na potrzeby innych.

5.       

System nagradzania i karania

- preferowanie aktywnych postaw,

- naśladowanie pozytywnych postaw,

- satysfakcja z sukcesów własnych i kolegów,

- gotowość do podejmowania dodatkowego wysiłku,

- uświadomienie złego postępowania,

- odpowiedzialność za słowa i czyny,

- akceptacja dla kary,

- przeciwdziałanie negatywnym zachowaniom.

6.       

Wyjazdy do kina, teatru, muzeum itp.

Działalność kulturalno-rozrywkowa

Działalność turystyczna

-- właściwe zachowanie się w obiektach kultury,

- umożliwienie kontaktu z kulturą i sztuką,

- kultura spędzania wolnego czasu,

- zapoznanie dzieci z dziedzictwem kulturalnym narodu,

- szacunek dla przyrody,

- wrażliwość na piękno,

- zapoznanie z pięknem najbliższej okolicy, gminy, regionu i kraju.

7.       

Patron szkoły:

- Fidleriada dla klas IV -VI,

- Kącik patrona

- poznanie sylwetki patrona szkoły,

- poszanowanie ceremoniału szkolnego,

- właściwe zachowanie się podczas oficjalnych uroczystości.

8.       

Kolorowy tydzień

- integracja uczniów

- poznanie ciekawych ludzi, ich pracy lub zainteresowań,

- udział w organizacji i planowaniu imprez na terenie szkoły

9.       

Kociewie

- poznanie historii i tradycji regionu,

- kultywowanie tradycji kociewskiej.

10.   

Akcje i happeningi.

Eksponowanie haseł , zdjęć i plakatów w holu szkoły i na stronie internetowej szkoły.

- utrwalanie i motywowanie do zmiany priorytetowych  zachowań uczniów (bezpieczeństwo, walka z hałasem, savoire- vivre, zdrowe odżywianie) 

 

VI.    Prawa i obowiązki uczniów

 

1.      Uczeń ma prawo do tego aby traktowano go zgodnie z Konwencją o prawach dziecka

1a.  Uczeń ma prawo do:

1)     właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny umysłowej,

2)     pełnej informacji na temat treści i wymagań programowych, kryteriów oceniania z przedmiotu i zachowania oraz        metod nauczania,

3)     obiektywnej i jawnej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce;

4)     opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających mu bezpieczeństwo,

5)     poszanowania swej godności, przekonań i własności oraz życzliwego podmiotowego traktowania,

6)     swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia szkoły, a także światopoglądowych
i  religijnych, jeśli nie narusza tym dobra innych osób,

7)     rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów,

8)   korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki podczas zajęć szkolnych,

9)     wpływu na życie szkoły poprzez działalność samorządową oraz zrzeszania się w organizacjach działających w szkole,

10)   nauki religii w szkole na podstawie ustnej deklaracji rodziców,

11)   różnych form pomocy w przypadku trudności w nauce,

12)   korzystania z poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego i zawodowego.

1b.  W przypadku naruszenia praw ucznia może on lub jego rodzice złożyć pisemną skargę do dyrektora szkoły.

2.     Uczeń ma obowiązek:

1)       uczęszczać na zajęcia edukacyjne, brać aktywny udział w lekcjach oraz uzupełniać braki wynikające z absencji, prowadzić starannie zeszyt i wykonywać prace domowe zgodnie z wymogami nauczyciela przedmiotu, a także nie zakłócać przebiegu zajęć przez niewłaściwe zachowanie,

2)        dbać o schludny wygląd oraz nosić ubiór stosowny do pory roku i okoliczności szkolnych

3)        przestrzegać procedury szkolne

4)        przestrzegać zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i innych pracowników szkoły,

5)        dbać o bezpieczeństwo i zdrowie własne i swoich kolegów,

6)        szanować i ochraniać przekonania i własność innych osób w duchu tolerancji,

7)        przeciwstawiać się przejawom brutalności i wulgarności, aktom przemocy oraz dewastacji i wandalizmowi,

8)     przestrzegać regulamin  szkoły i regulaminy pomieszczeń szkolnych wynikających ze specyfiki ich przeznaczenia (pracownie, biblioteka, świetlica, sala gimnastyczna),

9)        szanować sprzęt szkolny oraz dbać  o wyposażenie klas i innych pomieszczeń,

10)    usprawiedliwiać każdą  nieobecność na zajęciach szkolnych niezwłocznie po przyjściu do szkoły, nie później niż do  tygodnia, licząc od ostatniego dnia nieobecności; po tym terminie nieobecności uznawane będą za nieusprawiedliwione,

11)      posiadać przy sobie dzienniczek ucznia, jako podstawowy dokument umożliwiający kontakt  szkoły z rodzicami.

 

VII.   System nagród i kar

 

1.     Uczniowie, którzy wyróżniają się w nauce, zachowaniu i pracy na rzecz społeczności szkolnej oraz ci którzy reprezentują szkołę na zewnątrz mogą być nagradzani zgodnie z zapisami znajdującymi się w statucie szkoły rozdział VII § 33 Nagradzanie uczniów.

2.      Wszelkie nagrody jakie zdobędzie uczeń poza szkołą, a przesłane zostaną do szkoły, zostaną uczniowi wręczone w obecności uczniów szkoły.

3.     Zachowania przynoszące wstyd jednostce i uszczerbek dla dobrego imienia szkoły i społeczności szkolnej, a w szczególności:

1)       zaniedbanie w nauce, nieobecności na lekcjach;

2)       chuligaństwo na terenie i poza szkołą;

3)       niszczenie mienia szkoły i wandalizm;

4)       uleganie nałogom;

5)       zagrażanie bezpieczeństwu własnemu lub innych;

będą karane zgodnie z zapisami w statucie szkoły rozdział VII § 34 Karanie uczniów.

 

VIII. System ocenienia zachowania

 

System oceniania zachowania uczniów opiera się na wartościach wychowawczych ustanowionych w naszej szkole. Szczegółowe kryteria oceniania zachowania zawarte są w statucie rozdział VIII § 38  Zasady oceniania zachowania.

 

IX.    Szczegółowy harmonogram działań wychowawczych i opiekuńczych

 

 

    Wszystkie zadania wychowawcze i opiekuńcze realizowane w Szkole Podstawowej nr 2 w Nowem w roku szkolnym 2015/16 zostały zaakceptowane przez wszystkie podmioty szkoły. Szczegółowy zakres realizowanych zadań znajduje się w Planie dydaktyczno – wychowawczym i opiekuńczym szkoły (dział wychowawczy i opiekuńczy).  

 

X.      Kryteria osiągania zamierzonych efektów i ocena skuteczności

 

  1. Podstawowymi kryteriami skuteczności działań wychowawczych zawartych w programie są:

1)    Zmniejszenie liczby interwencji pedagoga szkolnego.

2)    Ocena skuteczności działań wychowawczych dokonywana przez pedagoga szkolnego i Szkolny Zespół Wychowawczy (sprawozdanie w I i II semestrze na Radzie Pedagogicznej)

3)    Liczba imprez i konkursów szkolnych.

4)    Inne dane statystyczne.

  1. Oceny skuteczności działania programu dokonuje Rada Pedagogiczna pod koniec każdego roku szkolnego.

 

 

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 08 października 2015 19:49
Dokument wprowadzony do BIP przez: Hanna Jankowska
Ilość wyświetleń: 1232
08 października 2015 19:51 (Hanna Jankowska) - Opublikowanie dokumentu.
08 października 2015 19:50 (Hanna Jankowska) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument nieopublikowany)
08 października 2015 19:49 (Hanna Jankowska) - Dodanie dokumentu. (Dokument nieopublikowany)