Program wychowawczy rok szkolny 2014/2015
Program wychowawczy będzie zawierał:
Program wychowawczy szkoły to obowiązkowy dokument, który opisuje w sposób całościowy wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym i jest realizowany przez wszystkich pracowników szkoły. Powinien on zawierać całościowy opis zadań wychowawczych, które podejmuje dana szkoła. Zadania te częściowo są określone w ustawach oświatowych i rozporządzeniach, inne powinny być określone przez dyrektora i nauczycieli w konsultacji z rodzicami. Program wychowawczy obejmuje w szczególności:
Konkretny kształt programu wychowawczego powinien być dziełem dyrektora i nauczycieli a prawo stwarza tylko jego ramy.
Program Wychowawczy Szkoły Podstawowej nr 2 imieniem Arkadego Fiedlera w Nowem, zwany dalej „programem”, stanowi spójną koncepcję pracy wychowawczej szkoły, akceptowaną przez uczniów, rodziców i nauczycieli. Obejmuje zestaw podstawowych wartości wychowania, priorytetów działania, specyficznych sytuacji wychowawczych, działań profilaktycznych, prawa i obowiązki uczniów, system oceniania zachowania oraz system nagród i kar. Program opisuje także kryteria osiągania zamierzonych celów, system monitorowania i oceny jego skuteczności.
MISJA SZKOŁY:
Kształcimy i wychowujemy oddziałując na wszystkie sfery rozwoju ucznia: intelektualną, społeczną, emocjonalną i kulturalną.
MODEL ABSOLWENTA
Absolwent naszej szkoły potrafi korzystać ze zdobytej wiedzy, jest chętny do podejmowania wysiłku zgodnie ze swoimi możliwościami, umie się bawić i wypoczywać, jest akceptowany przez dorosłych i rówieśników, szanuje otoczenie. Jest szczęśliwym dzieckiem.
CELE WYCHOWANIA – CEL NADRZĘDNY
Wspomaganie rozwoju dziecka, zapewnienie mu poczucia bezpieczeństwa, akceptacji i samorealizacji zgodnie z Powszechną Deklarację Praw Człowieka.
|
Lp. |
Wartości |
Priorytety w wychowaniu |
|
Kultura osobista |
- rozpoznawanie i przestrzeganie zasad moralnych oraz norm współżycia społecznego, - dbania o własne ciało, zdrowie, sprawność fizyczną - kształtowanie właściwych nawyków higienicznych, - rozbudzanie potrzeby kontaktu z przyrodą oraz jej poszanowania - przestrzeganie zasad savoir-vivre przez uczniów |
|
|
Aktywność |
- rozwijanie dociekliwości poznawczej, - uczenie się poprzez działanie; gotowość do podjęcia działania |
|
|
Otwartość i chęć zdobywania wiedzy |
- kształtowanie postawy poszukującej, odkrywczej, dążącej do odnalezienia własnego miejsca w świecie, - kształtowanie optymistycznych postaw, dostrzeganie pozytywnych stron życia - uświadamianie życiowej użyteczności zdobywanej wiedzy i umiejętności. |
|
|
Przestrzeganie przyjętych norm i obowiązków |
- umiejętności dostosowania swoich działań do zmieniających się sytuacji, - przygotowanie do akceptacji ogólnie przyjętych norm, - wyrabianie świadomości zagrożenia zdrowia fizycznego i psychicznego, - umiejętność samokontroli i samokrytyki oraz gotowości do poprawy. |
|
|
Patriotyzm |
- wzmacnianie poczucia tożsamości kulturowej, historycznej i narodowej w skali własnego środowiska, gminy, regionu, kraju, Europy i świata - poznawanie własnej przeszłości: rodzina, dom, środowisko, miejscowość, region itd. W powiązaniu z historią ludzkości, - poszanowanie dla symboli szkolnych i narodowych - szacunek dla własności prywatnej oraz dobra wspólnego, - przygotowanie do życia w rodzinie, społeczeństwie lokalnym i państwie. |
|
|
Tolerancja |
-okazywanie szacunku dla symboli, kultury, historii innych narodów i religii, - umiejętność wyrażania własnych opinii i poglądów oraz akceptowanie opinii i poglądów innych osób, - szacunek dla pluralizmu; nie wywyższanie się; tolerancja dla sprzeczności opinii. |
|
|
Poszanowanie drugiego człowieka |
- godzenie dobra własnego z dobrem innych, - wrażliwość na potrzeby drugiego człowieka |
|
|
Współdziałanie |
- przyswajanie metod i technik negocjacyjnego rozwiązywania konfliktów - współdziałanie i współtworzenie wspólnoty nauczycieli i uczniów, - umiejętność pracy zespołowej; budowanie więzi międzyludzkich; podejmowania decyzji indywidualnych i grupowych - tworzenie warunków grupowego działania na rzecz innych dzieci. |
|
|
Komunikatywność |
- umiejętność skutecznego porozumiewania się, posługiwania się językiem ojczystym, publicznych wystąpień, - jasność wypowiadania się, - sztuka panowania nad sobą. |
|
|
Samodzielność |
- umiejętność podejmowania decyzji za siebie i najbliższe otoczenie, - radzenie sobie w trudnych sytuacjach życiowych. |
|
|
Opiekuńczość |
- umiejętność pomagania młodszemu koledze w budynku szkolnym, na boisku oraz w drodze do szkoły |
|
Zdrowy styl życia |
-aktywny wypoczynek -zdrowe odżywianie i kultura spożywania posiłków -prawidłowa postawa ciała -obniżenie poziomu hałasu w szkole |
|
Lp. |
Sytuacje wychowawcze |
Oczekiwane rezultaty |
|
Uroczyste apele Tydzień patriotyczny |
- szacunek dla tradycji i symboli narodowych, -poznanie sylwetek wybitnych Polaków, - poznanie obrzędów kultury narodowej, - właściwe zachowanie, - poczucie więzi narodowych. |
|
|
Konkursy szkolne i klasowe, wiedzy, sportowe i artystyczne. Prezentacje talentów artystycznych i sportowych. |
- rozszerzenie treści nauczania, - upowszechnienie wiedzy, - uczenie zdrowej rywalizacji, - wzbudzanie motywacji do pracy, - umacnianie wiary we własne siły - przygotowanie do publicznych wystąpień, - samoocena |
|
|
Reprezentowanie szkoły, klasy |
- podnoszenie prestiżu szkoły, klasy, - możliwość realizacji własnych ambicji, - kształtowanie przyszłych liderów. |
|
|
Samorządność uczniowska |
-współodpowiedzialność za porządek na terenie szkoły, - odpowiedzialność za podejmowanie decyzji, - twórcze myślenie i działanie, - praca w grupie i współdziałanie, - popieranie przejawów indywidualności, odpowiedzialności za powierzone mienie, gospodarność, operatywność, - wzajemna życzliwość, - właściwe wykorzystanie wolnego czasu, - wrażliwość na potrzeby innych. |
|
|
System nagradzania i karania |
- preferowanie aktywnych postaw, - naśladowanie pozytywnych postaw, - satysfakcja z sukcesów własnych i kolegów, - gotowość do podejmowania dodatkowego wysiłku, - uświadomienie złego postępowania, - odpowiedzialność za słowa i czyny, - akceptacja dla kary, - przeciwdziałanie negatywnym zachowaniom. |
|
|
Wyjazdy do kina, teatru, muzeum itp. Działalność kulturalno-rozrywkowa Działalność turystyczna |
-- właściwe zachowanie się w obiektach kultury, - umożliwienie kontaktu z kulturą i sztuką, - kultura spędzania wolnego czasu, - zapoznanie dzieci z dziedzictwem kulturalnym narodu, - szacunek dla przyrody, - wrażliwość na piękno, - zapoznanie z pięknem najbliższej okolicy, gminy, regionu i kraju. |
|
|
Patron szkoły: - Fidleriada dla klas IV -VI, - Kącik patrona |
- poznanie sylwetki patrona szkoły, - poszanowanie ceremoniału szkolnego, - właściwe zachowanie się podczas oficjalnych uroczystości. |
|
|
Kolorowy tydzień |
- integracja uczniów - poznanie ciekawych ludzi, ich pracy lub zainteresowań, - udział w organizacji i planowaniu imprez na terenie szkoły |
|
|
Kociewie |
- poznanie historii i tradycji regionu, - kultywowanie tradycji kociewskiej. |
|
|
Akcje i happeningi. Eksponowanie haseł , zdjęć i plakatów w holu szkoły i na stronie internetowej szkoły. |
- utrwalanie i motywowanie do zmiany priorytetowych zachowań uczniów ( walka z hałasem, savoire- vivre, zdrowe odżywianie) |
1a. Uczeń ma prawo do:
1b. W przypadku naruszenia praw ucznia może on lub jego rodzice złożyć pisemną skargę do dyrektora szkoły.
będą karane zgodnie z zapisami w statucie szkoły rozdział VI § 4 Karanie uczniów.
System oceniania zachowania uczniów opiera się na wartościach wychowawczych ustanowionych w naszej szkole. Szczegółowe kryteria oceniania zachowania zawarte są w statucie rozdział VII § 8 Zasady oceniania zachowania.
Wszystkie zadania wychowawcze i opiekuńcze realizowane w Szkole Podstawowej nr 2 w Nowem w roku szkolnym 2014/15 zostały zaakceptowane przez wszystkie podmioty szkoły. Szczegółowy zakres realizowanych zadań znajduje się w Planie dydaktyczno – wychowawczym i opiekuńczym szkoły (dział wychowawczy i opiekuńczy).
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Szkoła Podstawowa nr 2 w Nowem