Program
wychowawczo-profilaktyczny 2019/2020
SPIS TREŚCI
II.Wstęp
Podstawę prawną Szkolnego Programu wychowawczo-profilaktycznego stanowią następujące dokumenty:
Program Wychowawczo- Profilaktyczny Szkoły nr 2 w Nowem zawiera działania wychowawcze wspierające jej uczniów w prawidłowym rozwoju oraz profilaktyczne zapobiegające zachowaniom problemowym. Powstał w oparciu o analizę czynników ryzyka i chroniących, diagnozę potrzeb uczniów, oczekiwań rodziców i nauczycieli Szkoły Podstawowej nr 2 w Nowem oraz w oparciu o:
- wychowanie do wartości, kształtowanie patriotycznych i obywatelskich postaw uczniów
- rozwijanie kreatywności, przedsiębiorczości i kompetencji cyfrowych, bezpieczne i celowe wykorzystywanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w realizacji podstawy programowej kształcenia ogólnego
- profilaktyka uzależnień w szkołach i placówkach
- Kształtowanie odpowiedzialności oraz postaw obywatelskich uczniów poprzez działania wynikające z inicjatywy uczniów
Rodzice i uczniowie wskazali najważniejsze dla nich wartości, które zostały zawarte w niniejszym programie. Zgodnie z potrzebami szkoły działania wychowawczo- profilaktyczne zawarte są w następujących obszarach: zdrowie-edukacja zdrowotna, relacje- kształtowanie postaw społecznych, kultura- wartości, normy, wzory zachowań oraz bezpieczeństwo- profilaktyka zachowań ryzykownych.
III. Wartości uznawane przez społeczność szkolną
Działania zawarte w programie wychowawczo- profilaktycznym zmierzają do ukształtowania takiego modelu absolwenta, który niezależnie od indywidualnych cech osobowości, predyspozycji i talentów będzie wyposażony w zespół cech uniwersalnych, warunkujących właściwe funkcjonowanie we współczesnym świecie.
Uczeń kończący Szkołę Podstawową nr 2. dobrze funkcjonuje w swoim środowisku, w domu i w szkole. Jest pogodny, ma pozytywny, choć nie bezkrytyczny stosunek do otaczającej go rzeczywistości. Posiada umiejętność efektywnego komunikowania, współpracy oraz kontrolowania własnych emocji. Ponadto:
Cele programu wychowawczo- profilaktycznego szkoły wynikają z misji szkoły: Kształcimy i wychowujemy oddziałując na wszystkie sfery rozwoju ucznia: intelektualną, społeczną, emocjonalną i kulturalną.
Cel ogólny:
Zwiększenie skuteczności działań wychowawczych i profilaktycznych wśród uczniów oraz ich rodziców na rzecz bezpieczeństwa i tworzenia przyjaznego środowiska w szkole.
Cele szczegółowe:
|
CELE
|
ZADANIA |
FORMY REALIZACJI |
ODPOWIEDZIALNI |
|
Zdobycie przez ucznia wiedzy i umiejętności pozwalających na prowadzenie zdrowego stylu życia i podejmowania zachowań prozdrowotnych.
Ukształtowanie postawy sprzyjającej wzmacnianiu zdrowia psychicznego i fizycznego własnego i innych.
|
Przekazywanie wiedzy na temat ochrony zdrowia , właściwego odżywiania się , higieny, organizacji czasu wolnego, jego planowania
|
|
Wychowawcy Pielęgniarka
Nauczyciele biologii, przyrody, w-f
dyrektor |
|
Upowszechnianie i realizacja programów służących promocji zdrowego stylu życiu |
Ø realizacja programów dla szkół-np. Nie pal przy mnie , Trzymaj formę, Bieg po zdrowie |
Wychowawcy klas |
|
|
Upowszechnianie aktywności fizycznej |
|
Nauczyciele w-f
wychowawcy klas II-III |
|
|
Wspieranie uczniów w sytuacjach problemów zdrowotnych i emocjonalnych. |
Ø Pomoc psychologa, pedagoga i pielęgniarki w razie potrzeb |
psycholog, pedagodzy, pielęgniarka |
|
Dostarczanie uczniom wiedzy na temat szkodliwości środków psychoaktywnych i konsekwencji prawnych ich posiadania i zażywania. Propagowanie abstynencji, wzmacnianie norm przeciwnych używaniu substancji psychoaktywnych. |
„FreD goes net” |
pedagodzy, psycholog |
|
|
Poszerzanie wiedzy rodziców na temat zdrowego stylu życia i zagrożeń uzależnieniami. Wspieranie ich w sytuacjach kryzysowych. |
|
pedagodzy, psycholog
|
Obszar: relacje- kształtowanie postaw społecznych
|
CELE
|
ZADANIA |
FORMY REALIZACJI |
ODPOWIEDZIALNI |
|
Kształtowanie postawy otwartości w życiu społecznym, przestrzegania norm i wdrażanie do właściwego pełnienia ról społecznych. |
Tworzenie przyjaznego klimatu w szkole. Współdecydowanie uczniów o swojej szkole i klasie |
oraz Samorządziku klas I- III |
Wychowawcy klas |
|
Budowanie właściwych relacji między uczniami |
|
Wychowawcy klas |
|
|
Uczenie alternatywnych sposobów rozwiązywania konfliktów |
|
Wychowawcy klas Pedagodzy, psycholog |
|
|
|
Udzielanie pomocy uczniom wymagającym wsparcia |
|
Wychowawcy klas
Pedagodzy, psycholog |
|
Przeciwdziałanie i redukowanie |
Ø Monitorowanie zakazu |
Wychowawcy klas |
|
|
przemocy i agresji fizycznej i psychicznej w szkole , w domu i środowisku lokalnym. Ze szczególnym uwzględnieniem agresji słownej. |
stosowania przemocy w szkole
nieletnich, sądem , kuratorem
Niebieskiej Karty
|
Pedagodzy, psycholog |
|
Kształtowanie umiejętności uczniów pozwalających na prawidłowe funkcjonowanie w środowisku cyfrowym
Przeciwdziałanie mowie nienawiści w sieci internetowej poprzez edukację o prawach człowieka |
mediów społecznościowych, zagrożenia cyberprzemocą
|
Pedagodzy, psycholog
Nauczyciel informatyki Wychowawcy klas
Pedagodzy, psycholog |
|
|
|
|
przeciwdziałaniu dyskryminacji Ø Obchody Dnia Wolontariusza |
|
|
Pokazanie rodzicom właściwych sposobów radzenia z agresją u dzieci oraz z innymi trudnościami wychowawczymi |
|
Wychowawcy klas
Psycholog i pedagog |
Obszar: kultura – wartości, normy, wzory zachowań
|
CELE
|
ZADANIA |
FORMY REALIZACJI |
ODPOWIEDZIALNI |
|
Kształtowanie u uczniów konstruktywnego i akceptowanego systemu wartości
|
Wdrażanie do właściwego korzystania z dóbr kultury |
|
Wychowawcy klas
|
|
Wdrażanie do przestrzegania zasad wynikających z procedur i regulaminów |
|
Wychowawcy klas
|
|
|
Kształtowanie więzi z krajem ojczystym , poszanowanie dla dziedzictwa narodowego Kształtowanie postaw patriotycznych
|
|
Nauczyciele historii Wychowawcy klas
|
|
|
|
|
Polski: Warszawa, Kraków, Toruń, Gdańsk, Bydgoszcz Żywe lekcje historii Przegląd pieśni patriotycznej Udział przedstawicieli samorządu i samorządziku w obchodach upamiętniających rocznicę egzekucji Polaków w Mniszku Przeprowadzenie lekcji o sztandarze w klasach I-III Doskonalenie wykonywania hymnu szkolnego i państwowego Innowacja dla klas I-III „Chociaż jestem małym zuchem, mogę być wielkim patriotą” |
Opiekunowie Samorządu
p.Erward
Wychowawcy klas VII
Wychowawcy klas I-III
Wychowawcy klas
Wychowawcy klas I-III
|
|
Budowanie więzi ze wspólnotą lokalną
Kształtowanie poczucia przynależności do wspólnoty europejskiej |
|
Włączanie się do imprez regionalnych i lokalnych Konkurs recytatorski o Kociewiu Apel o Nowem Przygotowanie uroczystości dla Nowian Obchody Dnia Europejczyka |
Wychowawcy klas I-III
Opiekunowie klubu |
|
|
|
|
Działalność klubu Europejskiego |
|
|
|
|
|
Konkurs wiedzy o gminie Nowe |
|
|
Kształtowanie postawy tolerancji i wrażliwości na potrzeby innych |
|
Działalność sekcji wolontariatu Aktywne włączanie się w akcje charytatywne i społeczne Dzień Niepełnosprawnych |
Pedagog i psycholog
Wychowawcy klas
Pedagog i M. Czaja |
|
|
Zapobieganie niedostosowaniu społecznemu |
|
Otoczenie opieką i kontrolą uczniów łamiących normy i zasady, korygowanie zachowań Współpraca z sądem, kuratorami, policją Udzielanie właściwych wzorców Zapobieganie absencji szkolnej i niepowodzeniom szkolnym. Motywowanie uczniów do nauki i regularnego uczęszczania do szkoły Bieżące monitorowanie frekwencji uczniów Konkurs motywujący 100% frekwencji |
Pedagodzy i psycholog, wychowawcy
Wychowawcy klas
|
Obszar: Bezpieczeństwo – profilaktyka zachowań ryzykownych
|
CELE
|
ZADANIA |
FORMY REALIZACJI |
ODPOWIEDZIALNI |
|
Kształtowanie poczucia bezpieczeństwa u uczniów , wdrażanie do bezpiecznego życia, eliminowanie czynników ryzyka i wzmacnianie czynników chroniących
|
Upowszechnianie programów z zakresu edukacji dla bezpieczeństwa |
|
Nauczyciele techniki
W. Dembińska, M. Kowalska |
|
Rozwijanie poczucia własnej wartości uczniów . Stwarzanie warunków do poznawania i nazywania stanów emocjonalnych ludzi, uczenie adekwatnego reagowania na emocje i radzenia sobie z nimi. |
|
Pedagodzy i psycholog
Wychowawcy klas
|
|
|
Rozwijanie zainteresowań i uzdolnień uczniów jako alternatywy spędzania czasu |
Ø Tworzenie oferty zajęć pozalekcyjnych zgodnych z potrzebami rodziców i uczniów |
nauczyciele i dyrektor
|
|
|
|
|
|
Bibliotekarze P. Erward |
|
Zapewnienie bezpiecznych warunków funkcjonowania w szkole |
dla uczniów klas IV i VI
klas I
|
Pedagog
Wychowawcy klas |
|
|
Wskazywanie uczniom zagrożeń i sposobów ich unikania |
|
Wychowawcy klas cz Pedagodzy i psycholog |
|
|
Wspieranie uczniów i rodziców potrzebujących pomocy |
psychologa, specjalistów i PPP.
|
Pedagog, psycholog |
VII. Przewidywane efekty działań wychowawczo-profilaktycznych.
Uczniowie:
Rodzice:
VIII. Ewaluacja.
Przedmiot ewaluacji: Skuteczność działań wychowawczo-profilaktycznych podejmowanych w szkole.
Pytania kluczowe:
(obserwacje, informacje od pedagogów, psychologa, wychowawców)
W roku szkolnym 2019/2020 przedmiotem ewaluacji będzie:
1.Analiza postaw uczniów wobec środków psychoaktywnych? ( badania ankietowe w klasach VI-VIII)
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Szkoła Podstawowa nr 2 w Nowem