Regulaminy

Program wychowawczo - profilaktyczny 2019/2020

Program 

wychowawczo-profilaktyczny 2019/2020

  

 

 SPIS TREŚCI

 

  1. Podstawa prawna

II.Wstęp

  1. Wartości uznawane przez społeczność szkolną
  2. Model absolwenta 
  3. Cel ogólny i szczegółowe programu
  4. Plan działań  wychowawczo-profilaktycznych
  5. Przewidywane efekty  działań wychowawczo-profilaktycznych VIII. Ewaluacja

 

 

        I.    Podstawa prawna

Podstawę prawną Szkolnego Programu wychowawczo-profilaktycznego stanowią następujące dokumenty:

  1. 1.       Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 59) ogłoszona 11 stycznia 2017 r.
  2. 2.       Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U. z 2017r. poz. 356).
  3. 3.       Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii.
  4. 4.       Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach
  5. 5.       Statut szkoły
  6. 6.       Konwencja Praw Dziecka
  7. 7.       Powszechna Deklaracja Praw Człowieka

 

II.  Wstęp

Program Wychowawczo- Profilaktyczny Szkoły  nr 2 w Nowem zawiera działania wychowawcze wspierające jej uczniów w prawidłowym rozwoju oraz profilaktyczne zapobiegające zachowaniom problemowym. Powstał w oparciu o analizę czynników ryzyka i chroniących, diagnozę potrzeb uczniów, oczekiwań rodziców i nauczycieli Szkoły Podstawowej nr 2 w Nowem  oraz w oparciu o:

  • Ø Wyniki ewaluacji działań wychowawczych i profilaktycznych  z roku 2018/19
  • Ø Kierunki polityki oświatowej na rok szkolny 2019/20

-   wychowanie do wartości, kształtowanie patriotycznych i obywatelskich postaw uczniów

-   rozwijanie kreatywności, przedsiębiorczości i kompetencji cyfrowych, bezpieczne i celowe wykorzystywanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w realizacji podstawy programowej kształcenia ogólnego

-   profilaktyka uzależnień w szkołach i placówkach

  • Ø Analizę sytuacji wychowawczej
  • Ø Zadania zawarte w podstawie programowej kształcenia ogólnego
  • Ø Badania postaw uczniów wobec środków psychoaktywnych 
  • Ø Priorytety kujawsko – pomorskiego kuratora oświaty

- Kształtowanie odpowiedzialności oraz postaw obywatelskich uczniów poprzez działania wynikające z inicjatywy uczniów

  • Ø Badania poczucia bezpieczeństwa uczniów
  • Ø Obserwację zachowań uczniów w różnych sytuacjach
  • Ø Badania uzależnienia od Internetu i szeroko rozumianych multimediów

 Rodzice i uczniowie  wskazali najważniejsze dla nich wartości, które zostały zawarte w niniejszym programie. Zgodnie z potrzebami szkoły działania wychowawczo- profilaktyczne zawarte są w następujących obszarach: zdrowie-edukacja zdrowotna, relacje- kształtowanie postaw społecznych, kultura- wartości, normy, wzory zachowań oraz bezpieczeństwo- profilaktyka zachowań ryzykownych.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 III. Wartości uznawane przez społeczność szkolną

  • Ø Miłość
  • Ø Zaufanie
  • Ø Szczerość
  • Ø Sprawiedliwość
  • Ø Dobroć
  • Ø Tolerancja
  • Ø Przyjaźń
  • Ø Zdrowie
  • Ø Szczęście

 

 

 

 

 

 

 

IV. Model absolwenta

  Działania zawarte w programie wychowawczo- profilaktycznym zmierzają do ukształtowania takiego modelu absolwenta, który niezależnie od indywidualnych cech osobowości, predyspozycji i talentów będzie wyposażony w zespół cech uniwersalnych, warunkujących właściwe funkcjonowanie we współczesnym świecie. 

Uczeń kończący Szkołę Podstawową nr 2. dobrze funkcjonuje w swoim środowisku, w domu i w szkole. Jest pogodny, ma pozytywny, choć nie bezkrytyczny stosunek do otaczającej go rzeczywistości. Posiada umiejętność efektywnego komunikowania, współpracy oraz kontrolowania własnych emocji. Ponadto:

  • potrafi w praktyce zastosować zdobytą wiedzę i umiejętności
  • jest otwarty na innych ludzi
  • ma poczucie własnej wartości, potrafi cieszyć się życiem
  • dba o swoje zdrowie oraz o  rozwój fizyczny i psychiczny
  • troszczy się o środowisko naturalne
  • zna i stosuje zasady życia społecznego
  • jest odpowiedzialny i tolerancyjny
  • ma poczucie przynależności grupowej, regionalnej i narodowej.

 

V. Cel ogólny i szczegółowe programu

 

Cele programu wychowawczo- profilaktycznego szkoły wynikają z misji szkoły: Kształcimy i wychowujemy oddziałując na wszystkie sfery rozwoju ucznia: intelektualną, społeczną, emocjonalną i kulturalną.

Cel ogólny:

Zwiększenie skuteczności działań wychowawczych i profilaktycznych wśród uczniów oraz ich rodziców na rzecz bezpieczeństwa i tworzenia przyjaznego środowiska w szkole.

Cele szczegółowe:

  • Ø Przygotowanie do życia i aktywnego udziału w grupie i społeczeństwie
  • Ø Zapewnienie możliwości zdobycia wiedzy i umiejętności niezbędnych do ukończenia szkoły
  • Ø Wspieranie aktywności i inicjatyw uczniów, działalność samorządu i wolontariatu
  • Ø Kształtowanie umiejętności uczestniczenia w kulturze
  • Ø Kreowanie zdrowego , bezpiecznego i przyjaznego środowiska szkoły
  • Ø Zapobieganie problemom i zachowaniom problemowym dzieci i młodzieży
  • Ø Promowanie zdrowego stylu życia

VI. Plan działań wychowawczo-profilaktycznych Obszar: zdrowie-edukacja zdrowotna

CELE

 

ZADANIA

FORMY REALIZACJI

ODPOWIEDZIALNI

Zdobycie przez ucznia wiedzy i umiejętności pozwalających na prowadzenie zdrowego stylu życia i podejmowania zachowań prozdrowotnych.

 

Ukształtowanie postawy sprzyjającej wzmacnianiu zdrowia psychicznego i fizycznego własnego i innych.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Przekazywanie wiedzy na temat ochrony zdrowia , właściwego odżywiania  się , higieny, organizacji czasu wolnego, jego

planowania

 

 

  • udział w akcjach ogólnopolskich np. „ Śniadanie daje moc”, konkursach plastycznych, itp.
  • pogadanki na lekcjach z wychowawcą, przyrody, biologii.
  • zapewnienie ciepłego i zgodnego z normami żywieniowymi posiłku w stołówce szkolnej

Wychowawcy

Pielęgniarka

 

 

 

 

Nauczyciele biologii,  przyrody, w-f

 

dyrektor

Upowszechnianie i realizacja programów służących promocji

zdrowego stylu życiu

Ø realizacja programów dla szkół-np. Nie pal przy mnie , Trzymaj formę, Bieg po zdrowie

Wychowawcy klas

 Upowszechnianie aktywności fizycznej

  • zajęcia taneczne i SKS Ø konkursy sportowe- np. Turniej Pluszowy Miś
  • rywalizacja klas
  • Dzień sportu klas I-VIII
  • Udział w zawodach sportowych

Nauczyciele w-f

 

 

wychowawcy klas II-III

 

 

 Wspieranie uczniów w sytuacjach problemów zdrowotnych i emocjonalnych.

Ø Pomoc psychologa, pedagoga i pielęgniarki w razie potrzeb

psycholog, pedagodzy, pielęgniarka

Dostarczanie uczniom wiedzy na temat szkodliwości środków psychoaktywnych i konsekwencji prawnych ich posiadania i zażywania.                         

Propagowanie abstynencji, wzmacnianie norm przeciwnych używaniu substancji psychoaktywnych.

  • Diagnozowanie postaw uczniów wobec środków psychoaktywnych.
  • Realizacja programu  „„Nie pal przy mnie” w klasach I-III, Bieg po zdrowie w klasach IV
  • Zajęcia adaptacyjne w klasach VI 
  • Spotkania z policjantem  
  • Zajęcia warsztatowe, spektakle profilaktyczne
  • Zajęcia ze specjalistą
  • Realizacja programu rekomendowanego „Unplugged” w kl. VIII
  • Udział w programie profilaktycznym „Spójrz inaczej”
  • Udział w programie wczesnej interwencji

„FreD goes net”

pedagodzy, psycholog

 Poszerzanie wiedzy rodziców na temat zdrowego stylu życia i zagrożeń uzależnieniami. Wspieranie ich w sytuacjach kryzysowych.

  • Spotkania rodziców z policjantem, informatykiem, pogadanki i pedagogizacja podczas zebrań
  • Pomoc psych. i ped.

pedagodzy, psycholog

 

 

 

 

 

Obszar: relacje- kształtowanie postaw społecznych


CELE

 

ZADANIA

FORMY REALIZACJI

ODPOWIEDZIALNI

Kształtowanie postawy otwartości w życiu społecznym, przestrzegania norm i wdrażanie do właściwego pełnienia ról społecznych.

Tworzenie przyjaznego klimatu w szkole.

Współdecydowanie uczniów o

swojej szkole i klasie

  • Ustalenie i przestrzeganie szkolnych zwyczajów, obchodów świąt zgodnie z tradycją szkoły. Fiedleriada
  • Organizacja wycieczek szkolnych i klasowych
  • Działalność samorządów uczniowskiego, klasowych

oraz Samorządziku klas I-

III

 

 

Wychowawcy klas 

Budowanie właściwych relacji między uczniami

  • Zajęcia integracyjne w klasach
  • Działania  integrujące. 
  • Mediacje 
  • Tematyka godzin z wychowawcą
  • Pomoc koleżeńska

 

 

 

Wychowawcy klas 

Uczenie alternatywnych sposobów rozwiązywania konfliktów

  • Zajęcia adaptacyjne 
  • Bieżące rozwiązywanie konfliktów 

Wychowawcy klas  Pedagodzy, psycholog

 

 Udzielanie pomocy uczniom  wymagającym wsparcia

  • Reagowanie w sytuacji wymagającej pomocy
  • Wsparcie pedagoga, psychologa, nauczycieli 

Wychowawcy klas 

 

         Pedagodzy, psycholog

Przeciwdziałanie i redukowanie

Ø Monitorowanie zakazu

Wychowawcy klas 

 

 

przemocy i agresji fizycznej i psychicznej w szkole , w domu i środowisku lokalnym. Ze szczególnym uwzględnieniem agresji słownej.

stosowania przemocy w szkole

  • Rozwiązywanie każdej sytuacji przemocy 
  • Udzielanie pomocy ofiarom i sprawcom
  • Kształtowanie umiejętności asertywnego radzenia sobie w sytuacji przemocy
  • Współpraca z policją ds.

nieletnich, sądem , kuratorem

  • Stosowanie Procedury

Niebieskiej Karty

  • Warsztaty i zajęcia dotyczące prawidłowej komunikacji w zespole klasowym

 

 

 

 

 

Pedagodzy, psycholog

Kształtowanie umiejętności uczniów pozwalających na prawidłowe funkcjonowanie w środowisku cyfrowym

 

Przeciwdziałanie mowie nienawiści w sieci internetowej poprzez edukację o prawach człowieka

  • Pogadanki w klasach dotyczące bezpiecznego korzystania z sieci,

mediów

społecznościowych, zagrożenia cyberprzemocą

  • Kształcenie poprzez innowacje „SP2 programuje”
  • Zajęcia informatyczne
  • Godziny z wychowawcą o prawach człowieka,

 

 

Pedagodzy, psycholog

 

 

 

Nauczyciel informatyki

Wychowawcy klas 

 

 

 

Pedagodzy, psycholog

 

 

przeciwdziałaniu

dyskryminacji

Ø Obchody Dnia

Wolontariusza

 

Pokazanie rodzicom właściwych sposobów radzenia z agresją u dzieci oraz  z innymi trudnościami wychowawczymi

  • Pogadanki pedagogiczne na zebraniach z rodzicami
  • Udzielanie indywidualnych porad
  • Zajęcia dla rodziców z cyklu „Szkoła dla rodziców”

Wychowawcy klas 

 

 

 

Psycholog i pedagog

 

Obszar: kultura – wartości, normy, wzory zachowań

CELE

 

ZADANIA

FORMY REALIZACJI

ODPOWIEDZIALNI

Kształtowanie u uczniów konstruktywnego i akceptowanego  systemu wartości

 

 

 

 

 

 

 

 

Wdrażanie do właściwego korzystania z dóbr kultury

  • udział w apelach i uroczystościach szkolnych
  • wyjazdy do kina i teatru

Wychowawcy klas 

 

Wdrażanie do przestrzegania zasad wynikających z procedur i

regulaminów 

  • Zajęcia utrwalające znajomość praw i zasad 
  • Monitorowanie przestrzegania zasad

Wychowawcy klas 

 

Kształtowanie więzi z krajem ojczystym , poszanowanie dla dziedzictwa narodowego  Kształtowanie postaw patriotycznych

 

  • Udział w akcjach ogólnopolskich: „Flaga w akcji”, „Bohater on”
  • Wycieczki do najważniejszych miast

 Nauczyciele historii

 Wychowawcy klas 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Polski: Warszawa, Kraków, Toruń, Gdańsk, Bydgoszcz

Żywe lekcje historii Przegląd pieśni patriotycznej 

Udział przedstawicieli samorządu i samorządziku w obchodach

upamiętniających rocznicę egzekucji Polaków w Mniszku

Przeprowadzenie lekcji o sztandarze w klasach I-III Doskonalenie wykonywania hymnu szkolnego i państwowego Innowacja dla klas I-III

„Chociaż jestem małym zuchem, mogę być wielkim patriotą”

Opiekunowie Samorządu

 

 

p.Erward

 

Wychowawcy klas VII

 

Wychowawcy klas I-III

 

Wychowawcy klas 

 

Wychowawcy klas I-III

 

Budowanie więzi ze wspólnotą lokalną

 

 

 

 

 

Kształtowanie poczucia przynależności do wspólnoty europejskiej

Włączanie się do imprez regionalnych i lokalnych

Konkurs recytatorski o

Kociewiu

Apel o Nowem Przygotowanie

uroczystości dla Nowian

Obchody Dnia

Europejczyka

Wychowawcy klas I-III

 

 

 

 

 

 

Opiekunowie klubu

 

 

 

 

Działalność klubu Europejskiego

 

 

 

 

 

 

Konkurs wiedzy o gminie Nowe

 

Kształtowanie postawy tolerancji i wrażliwości na potrzeby innych

Działalność sekcji wolontariatu

Aktywne włączanie się w akcje charytatywne i społeczne

Dzień Niepełnosprawnych

Pedagog i psycholog

 

 

Wychowawcy klas 

 

Pedagog i M. Czaja

Zapobieganie niedostosowaniu społecznemu

Otoczenie opieką i kontrolą uczniów łamiących normy i zasady, korygowanie zachowań

Współpraca z sądem, kuratorami, policją Udzielanie właściwych wzorców

Zapobieganie absencji

szkolnej i

niepowodzeniom szkolnym.

Motywowanie uczniów do nauki i regularnego uczęszczania do szkoły Bieżące monitorowanie frekwencji uczniów Konkurs motywujący

100% frekwencji

Pedagodzy i psycholog, wychowawcy 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wychowawcy klas 

 

 

 

 

 

 

 

 

Obszar: Bezpieczeństwo – profilaktyka zachowań ryzykownych

CELE

 

ZADANIA

FORMY REALIZACJI

ODPOWIEDZIALNI

Kształtowanie poczucia bezpieczeństwa u uczniów , wdrażanie do bezpiecznego życia, eliminowanie czynników ryzyka i wzmacnianie

czynników chroniących

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Upowszechnianie programów z zakresu edukacji dla bezpieczeństwa

  • Przygotowanie uczniów do udziału w ruchu drogowym – zdobywanie karty rowerowej
  • Zajęcia z udzielania pierwszej pomocy Ø Klub młodego ratownika
  • Zwracanie uwagi na wszelkie zachowania zagrażające życiu i zdrowiu, uczenie prawidłowego reagowania w sytuacjach zagrożenia.

Nauczyciele techniki

 

 

W. Dembińska, M. Kowalska

Rozwijanie poczucia własnej wartości uczniów . Stwarzanie warunków do  poznawania i nazywania stanów emocjonalnych ludzi, uczenie adekwatnego reagowania na emocje i radzenia sobie z nimi.

  • Zajęcia adaptacyjne
  • Zajęcia terapeutyczne
  • Wsparcie psychologa i pedagoga
  • Stosowanie sprawiedliwego systemu karania i nagradzania.
  • Rozwiązywanie sytuacji wychowawczych

 

Pedagodzy i psycholog

 

 

 

 

 

Wychowawcy klas 

 

Rozwijanie zainteresowań i uzdolnień uczniów jako alternatywy spędzania  czasu

Ø Tworzenie oferty zajęć pozalekcyjnych zgodnych z potrzebami rodziców i uczniów

 

nauczyciele i dyrektor

 

 

 

 

 

  • Udział uczniów w konkursach przedmiotowych , olimpiadach.
  • Rozwój czytelnictwa
  • Praca z Gromadą Zuchową

 

 

 

 

 

                 Bibliotekarze

P. Erward

Zapewnienie bezpiecznych warunków funkcjonowania w szkole

  • Diagnoza poczucia bezpieczeństwa w szkole

dla uczniów klas IV i VI

  • Zwiększenie bezpieczeństwa w miejscach szczególnie zagrożonych : w szkole, domu, w drodze do szkoły
  • Pogadanka policjanta dla

klas I

  • Rady na bezpieczne ferie i wakacje

Pedagog

 

 

 

Wychowawcy klas

Wskazywanie uczniom zagrożeń i sposobów ich unikania

  • Dostarczanie informacji o uzależnieniach Ø Pogadanki z policją
  • Porady 

Wychowawcy klas cz Pedagodzy i psycholog

Wspieranie uczniów i rodziców potrzebujących pomocy

  • Pomoc pedagogów ,

psychologa, specjalistów i PPP.

  • „Szkoła dla rodziców”

 

 

 

Pedagog, psycholog

 

 

VII. Przewidywane efekty działań wychowawczo-profilaktycznych.

Uczniowie:

  • Biorą aktywny udział w zajęciach sportowych i wychowania fizycznego.
  • Dbają o czystość, higienę, stosują zasady zdrowego żywienia.
  • Są świadomi zagrożeń wynikających z uzależnienia od alkoholu, papierosów i narkotyków i ich nie stosują Ø  Rozwiązują konflikty  w sposób pokojowy.
  • Potrafią okazać sympatię i przyjaźń, są otwarci i życzliwi.
  • Aktywnie włączają się w pracę samorządu.
  • Nie stosują przemocy i agresji, znajdują pomoc w sytuacjach ich wystąpienia.
  • Mają poczucie własnej wartości, szanują innych.
  • Znają symbole narodowe i regionalne, rozumieją ich znaczenie, zachowują się wobec nich z szacunkiem.
  • Przestrzegają normy i zasady funkcjonujące w szkole i otoczeniu.
  • Angażują się w akcje charytatywne i działalność wolontariatu.
  • Potrafią korygować swoje postępowanie i postawy zgodnie z normami moralnymi i społecznymi.
  • Pracują na miarę swoich możliwości i osiągają sukces.
  • Czują się w szkole bezpiecznie.
  • Potrafią radzić sobie ze stresem, rozpoznają i wyrażają swoje emocje w akceptowany sposób.
  • Korzystają z oferty zajęć oferowanych przez szkołę, rozwijając swoje zainteresowania i uzdolnienia.
  • Potrafią prawidłowo funkcjonować w środowisku cyfrowym.

 

Rodzice:

  • korzystają z pogadanek pedagogicznych i konsultacji indywidualnych.
  • Otrzymują informacje i wsparcie w trudnościach wychowawczych. 

 

 

 

 

 

 

VIII. Ewaluacja.

Przedmiot ewaluacji: Skuteczność działań wychowawczo-profilaktycznych podejmowanych w szkole.

Pytania kluczowe: 

  1. Jaki jest udział uczniów w zajęciach sportowych i w lekcjach wychowania fizycznego? (dane od nauczycieli wychowania fizycznego)
  2. Jaki jest udział uczniów w programach prozdrowotnych? ( dane od nauczycieli promujących programy)
  3. Jaka jest opinia rodziców na temat form i skuteczności pomocy oferowanej przez szkołę? ( badania ankietowe rodziców)
  4. W jaki sposób uczniowie zachowują się na uroczystościach szkolnych? ( obserwacje)
  5. Jaki jest udział uczniów w akcjach charytatywnych i wolontariacie? ( analiza dokumentacji szkolnej)
  6. W  jakich dziedzinach uczniowie współdecydują o szkole? ( analiza działań samorządu)
  7. W jakim stopniu uczniowie korzystają z zajęć oferowanych przez szkołę i są z nich zadowoleni? (analiza    dokumentacji szkolnej, badanie opinii uczestników)
  8. Jak kształtuje się zjawisko zagrożenia niedostosowaniem społecznym w szkole- liczba uczniów zagrożonych niedostosowaniem i pod nadzorem sądu, skuteczność pomocy tym uczniom? (analiza dokumentacji szkolnej, informacje od pedagogów)
  9. Jakie jest poczucie bezpieczeństwa uczniów? (badania ankietowe)
  10. W jaki sposób uczniowie zachowują się wobec siebie, jak rozwiązują konflikty, czy w szkole dochodzi do bójek?

(obserwacje, informacje od pedagogów, psychologa, wychowawców)

 

W roku szkolnym 2019/2020 przedmiotem ewaluacji będzie:

       1.Analiza  postaw  uczniów wobec środków psychoaktywnych? ( badania ankietowe w klasach VI-VIII)

  1. Analiza  zjawiska przemocy i agresji w szkole, w tym zjawiska cyberprzemocy? ( badania ankietowe uczniów klas           IV-VIII i gimnazjalnych „Moje życie w szkole”).
  2. Monitorowanie poziomu uzależnienia od szeroko rozumianych multimediów w klasach VI i VII.
  3. Badanie poczucia bezpieczeństwa w klasach IV, VI.
  4. Badanie opinii rodziców na temat działań profilaktyczno – wychowawczych szkoły – badanie ankietowe.

   

 

  

 

 

 

 

 

 

 

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 10 marca 2020 13:21
Dokument wprowadzony do BIP przez: Izabela Mannteufel
Ilość wyświetleń: 294
10 marca 2020 13:28 (Izabela Mannteufel) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument opublikowany)
10 marca 2020 13:21 (Izabela Mannteufel) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)