S T A T U T
Publicznej Szkoły Podstawowej nr 2 im. Arkadego Fiedlera w Nowem
1) Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej.
2) Ustawy z dnia 7.09.1991r. o systemie oświaty z późniejszymi zmianami (tekst jednolity Dz. U. 2004/256/2572 z późniejszymi zmianami).
3) Ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela z późniejszymi zmianami.
4) Rozporządzenia MEN z dnia 21.05.2001r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola i publicznych szkół, z późniejszymi zmianami.
5) Rozporządzenia MEN z dnia 30 kwietnia 2007 w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych.
6) Rozporządzenia MEN z dnia 10 czerwca 2015 w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych.
7) Rozporządzenia MEN z dnia 30 kwietnia 2013 w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
8) Ustawa z dnia 6 grudnia 2013 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U z 2014 r. poz. 7).
9) Innych aktów prawnych wydanych na podstawie ustawy o systemie oświaty.
SPIS TREŚCI
Rozdział 1 – Przepisy ogólne. 3
Rozdział 2 – Gospodarka finansowa szkoły. 5
Rozdział 3 – Cele i zadania szkoły. 6
Rozdział 4 – Organa szkoły. 7
Rozdział 5 – Organizacja szkoły. 14
Rozdział 6 – Nauczyciele i inni pracownicy szkoły. 20
Rozdział 7 – Uczniowie szkoły. 26
Rozdział 8 – Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie uczniów.. 33
Rozdział 1 - Przepisy ogólne
§ 1
§ 2
1) ceremoniał szkoły jest stosowany w czasie uroczystych apeli i z okazji uroczystości państwowych i szkolnych,
2) scenariusz obchodów uroczystości szkolnych lub świąt państwowych powinien zawierać:
a) złożenie raportu dyrektorowi szkoły,
b) wprowadzenie pocztu sztandarowego,
c) odśpiewanie hymnu państwowego,
d) część merytoryczną uroczystości,
e) odśpiewanie hymnu szkolnego,
f) wyprowadzenie pocztu sztandarowego;
3) hymn Szkoły:
I. Codziennie jesteś w szkole wesół,
Aby poznawać wiedzy treść.
Serdecznie witasz znane twarze,
By ciężar pracy dobrze znieść.
Ref. Patron szkoły jest przykładem
Z pasją zwiedzał piękny świat.
Tworzył książki dla ojczyzny,
Pisarz i patron nasz.
II. Kto raz pokochał naszą szkołę,
Kto tu zostawił młodość swą
Wspomina chętnie miłe chwile,
Przeżytą cząstkę życia tu.
4) podczas uroczystości pasowania dzieci klas pierwszych na uczniów szkoły ma miejsce uroczyste ślubowanie, którego tekst jest następujący: „Ja mały uczeń tej szkoły, przyrzekam wszystkim dorosłym, szczególnie mamie i tacie, że będę się pilnie uczył, wypełniał wszystkie obowiązki i zadania ucznia. Obiecuję godnie i kulturalnie się zachowywać oraz szanować wszystkich dorosłych, jak przystało na ucznia tej szkoły”;
5) odnowienie ślubowania następuje w czasie uroczystości pożegnania absolwentów: „My absolwenci Szkoły Podstawowej nr 2 im. Arkadego Fiedlera w Nowem przyrzekamy godnie reprezentować imię szkoły. Pracować nad doskonaleniem swego charakteru. Dążyć do zdobywania nowych wiadomości i umiejętności. W swoim postępowaniu mieć zawsze na uwadze dobro ogółu. Przyrzekamy, że nauka, której podstawy zdobyliśmy w tej szkole, będzie służyła dobru Rzeczpospolitej Polski. Przyrzekamy ci szkoło!”
§ 3
§ 4
10. Gospodarka finansowa jednostki opiera się na zasadach wyrażonych w aktualnie obowiązujących aktach prawa regulujących zasady gospodarki finansowej jednostek budżetowych.
§ 5
Przy realizacji projektów lub grupy projektów współfinansowanych ze źródeł zagranicznych, gospodarkę finansową w tym zakresie dostosowuje się do wymogów określonych w zawieranej umowie o dofinansowanie oraz prowadzi się ewidencję umożliwiającą ustalenie wysokości ponoszonych wydatków strukturalnych.
1) psychologiczno-pedagogicznej, która polega na rozpoznawaniu możliwości psychofizycznych uczniów oraz rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów;
2) materialnej;
3) zdrowotnej.
1) przebywającymi w szkole podczas zajęć lekcyjnych, pozalekcyjnych i przerw oraz podczas zajęć organizowanych poza terenem szkoły;
2) niepełnosprawnymi poprzez szczególną opiekę nauczycieli i innych pracowników szkoły;
3) dojeżdżającymi i tymi, którzy ze względu na pracę rodziców zmuszeni są przebywać w szkole przed lub po zakończeniu zajęć poprzez korzystanie ze świetlicy szkolnej.
1) Dyrektor Szkoły;
2) Rada Pedagogiczna;
3) Rada Rodziców;
4) Samorząd Uczniowski.
1) sprawuje nadzór pedagogiczny;
2) sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne;
3) jest przewodniczącym rady pedagogicznej i realizuje uchwały rady podjęte w ramach jej kompetencji;
4) odpowiada za właściwą organizację i przebieg sprawdzianu po klasie szóstej;
5) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie;
6) wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczegółowych.
1) ustala na podstawie propozycji zespołów nauczycieli oraz w przypadku braku porozumienia w zespole nauczycieli, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i rady rodziców:
a) zestaw podręczników lub materiałów edukacyjnych obowiązujący we wszystkich oddziałach danej klasy przez co najmniej trzy lata szkolne,
b) materiały ćwiczeniowe obowiązujące w poszczególnych oddziałach w danym roku szkolnym.
2) podaje corocznie do publicznej wiadomości zestaw podręczników, materiałów edukacyjnych oraz materiałów ćwiczeniowych obowiązujących w danym roku szkolnym;
3) ustala szczegółowe zasady korzystania przez uczniów z podręczników lub materiałów edukacyjnych, uwzględniając konieczność zapewniania co najmniej trzyletniego okresu używania tych podręczników lub materiałów;
4) wykonuje czynności związane z zakupem do biblioteki szkolnej podręczników, materiałów edukacyjnych, materiałów ćwiczeniowych i innych materiałów bibliotecznych oraz czynności związane z gospodarowaniem tymi podręcznikami i materiałami;
5) ustala zasady gospodarowania zestawem podręczników lub materiałów edukacyjnych.
1) uczniom w formie: klas terapeutycznych, zajęć rozwijających uzdolnienia, zajęć dydaktyczno-wyrównawczych, zajęć specjalistycznych (korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, socjoterapeutycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym), porad i konsultacji;
2) rodzicom uczniów i nauczycielom w formie porad i konsultacji, warsztatów i szkoleń.
1) zatrudnia i zwalnia nauczycieli i innych pracowników szkoły;
2) przyznaje nagrody oraz wymierza kary porządkowe nauczycielom i innym pracownikom szkoły;
3) występuje z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli i innych pracowników szkoły;
4) dokonuje przydziału zadań, uprawnień i odpowiedzialności wszystkim pracownikom szkoły zgodnie z przepisami prawnymi i ponosi odpowiedzialność za stan dokumentacji kadrowej pracowników szkoły;
5) udziela wszelkich zwolnień od pracy zgodnie ze swoimi kompetencjami.
§ 10
1) tygodniowy rozkład zajęć i dyżurów na przerwach;
2) kalendarz uroczystości i imprez szkolnych;
3) miesięczne zestawienia godzin ponadwymiarowych;
4) semestralne zestawienia wyników klasyfikacji.
1) dokumentację zastępstw;
2) kontrolę dokumentacji wychowawcy klasy;
3) ewidencję obowiązku szkolnego;
4) kontrolę nad konspektami młodych nauczycieli.
10. Realizuje inne zadania zlecone doraźnie przez dyrektora szkoły.
11. Ma prawo wnioskowania do dyrektora w sprawach nagród i wyróżnień oraz kar porządkowych nauczycieli.
12. W zakresie zleconych zadań, jest uprawniony do podejmowania decyzji.
10. Zatwierdzanie szkolnych regulaminów o charakterze wewnętrznym oraz wniosków stałych i doraźnych komisji powołanych przez radę.
11. Zatwierdzanie wniosków wychowawców klas i innych pracowników szkoły w sprawie przyznawania uczniom nagród i wyróżnień oraz udzielania kar.
12. Opiniowanie organizacji pracy szkoły w tym przydziału nauczycielom prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego i płatnych dodatkowo.
13. Opiniowanie projektu wykorzystania środków finansowych, w ramach przyznanych szkole limitów.
14. Opiniowanie wniosków o przyznanie nauczycielom odznaczeń i nagród.
15. Opiniowanie kandydatów do powierzenia im funkcji kierowniczej w szkole.
16. Występowanie z wnioskiem do organu prowadzącego szkołę o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora i do dyrektora o odwołanie nauczyciela z innej funkcji kierowniczej.
17. Opiniowanie dopuszczenia do użytku w szkole zaproponowanego przez nauczyciela programu nauczania.
18. Opiniowanie propozycji zespołów nauczycieli dotyczących wyboru jednego podręcznika lub materiału edukacyjnego.
19. Szczegółowe zasady działalności rady określa regulamin działalności rady pedagogicznej.
§ 13
1) występowanie do dyrektora i innych organów szkoły, organu prowadzącego szkołę oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach związanych z funkcjonowaniem szkoły;
2) uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną:
a) Programu Wychowawczego Szkoły obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów, realizowanego przez nauczycieli,
b) Programu Profilaktycznego dostosowanego do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców;
3) opiniowanie:
a) projektu statutu szkoły,
b) programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania szkoły,
c) projektu planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły,
d) propozycji dyrektora zawierającej zestaw podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych obowiązujących w danym roku szkolnym, w przypadku braku zgody nauczycieli co do wyboru jednego wspólnego podręcznika z poza podręczników oferowanych przez właściwego ministra.
4) jeżeli rada rodziców w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia roku szkolnego nie uzyska porozumienia z radą pedagogiczną w sprawie programu, o którym mowa w ust. 4 pkt. 3) program ten ustala dyrektor szkoły w uzgodnieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny. Program ustalony przez dyrektora szkoły obowiązuje do czasu uchwalenia programu przez radę rodziców w porozumieniu z radą pedagogiczną;
5) działanie na rzecz stałej poprawy bazy i funkcjonowania szkoły;
6) pozyskiwanie środków finansowych na wsparcie działalności szkoły;
7) udzielanie pomocy przy organizowaniu klasowych i szkolnych imprez oraz wycieczek.
1) samorząd uczniowski tworzą uczniowie klas IV - VI. Władzami samorządu są na szczeblu klas: samorządy klasowe, na szczeblu szkoły: rada samorządu uczniowskiego;
2) w skład rady samorządu uczniowskiego wchodzą: przewodniczący, sekretarz, skarbnik, kronikarze, przewodniczący sekcji;
3) do wykonywania zadań przyjętych przez samorząd powołane są sekcje: z których każda ma swojego przewodniczącego – ucznia i opiekuna - nauczyciela. Członkiem sekcji może być każdy uczeń, który wyrazi chęć pracy na jej rzecz;
4) rada samorządu jest wybierana przez ogół uczniów w wyborach;
5) rada samorządu uczniowskiego przygotowuje projekt regulaminu samorządu uczniowskiego i plany pracy;
6) RSU występuje do władz szkoły z nowymi inicjatywami dotyczącymi życia szkoły i sposobami ich wykonania.
1) reprezentowanie interesów społeczności uczniowskiej wobec dyrektora, rady pedagogicznej i rady rodziców;
2) przedstawianie dyrektorowi, radzie pedagogicznej i radzie rodziców wniosków i opinii dotyczących pracy szkoły;
3) przedstawianie propozycji uczniów do wewnątrzszkolnych przepisów i ich opiniowanie;
4) organizowanie społeczności uczniowskiej do spełniania obowiązków wynikających z regulaminu szkoły, dbałości o sprzęt i urządzenia szkolne;
5) organizowanie życia szkolnego, działalności kulturalnej, sportowej i rozrywkowej zgodnej z własnymi potrzebami, w porozumieniu z dyrektorem szkoły;
6) opiniowanie: Statutu, Programu Wychowawczego, Programu Profilaktycznego;
7) na wniosek dyrektora wyraża opinię o pracy ocenianego nauczyciela.
1) samorządzik tworzą uczniowie klas I – III;
2) władzami samorządziku są: na szczeblu klas: samorządy klasowe, na szczeblu szkoły: rada samorządziku;
3) w skład rady samorządziku wchodzą: przewodniczący, sekretarz, skarbnik, kronikarze, przewodniczący sekcji;
4) do wykonywania zadań przyjętych przez samorządzik powołane są sekcje: z których każda ma swojego opiekuna - nauczyciela. Członków sekcji wybiera opiekun spośród uczniów;
5) rada samorządziku utworzona jest przez uczniów klas trzecich. Wyboru dwóch przedstawicieli z każdej klasy dokonuje się przez głosowanie;
6) RS występuje do władz szkoły z nowymi inicjatywami dotyczącymi życia szkoły i sposobami ich wykonania.
1) reprezentowanie interesów społeczności uczniowskiej wobec dyrektora, rady pedagogicznej i rady rodziców;
2) przedstawianie propozycji uczniów do wewnątrzszkolnych przepisów i ich opiniowanie;
3) organizowanie społeczności uczniowskiej do spełniania obowiązków wynikających z regulaminu szkoły, dbałości o sprzęt i urządzenia szkolne;
4) organizacja życia szkolnego, działalności kulturalnej, sportowej i rozrywkowej zgodnej z własnymi potrzebami, w porozumieniu z dyrektorem szkoły.
1) zebrania rady pedagogicznej w miarę potrzeb z udziałem przedstawicieli rodziców, samorządu uczniowskiego, pielęgniarki szkolnej;
2) zebrania rady rodziców i jej prezydium;
3) zebrania klasowych rad rodziców;
4) „Pierwsze środy miesiąca” – spotkania wszystkich nauczycieli z zainteresowanymi rodzicami;
5) wywiadówki klasowe;
6) raz w roku, ogólne spotkanie wszystkich rodziców z dyrektorem;
7) apele szkolne i zebrania samorządu uczniowskiego.
1) przepisy stosuje się do uczniów w:
a) klasach I – od roku szkolnego 2014/2015,
b) klasach I i II – od roku szkolnego 2015/2016,
c) klasach I - III – od roku szkolnego 2016/2017;
2) w latach szkolnych 2014/2015 i 2015/2016 podziału uczniów klasy I na oddziały dokonuje się według roku i miesiąca urodzenia, poczynając od uczniów najmłodszych;
3) na wniosek rodziców, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, dyrektor dokonując podziału może przyjąć ucznia do klasy I odstępując od zasady, o której mowa w ust. 5.2)” .
10. W klasach IV-VI godzina lekcyjna trwa 45 minut. W klasach I-III tygodniowy rozkład zajęć, określa tylko ogólny przydział czasu na poszczególne dni tygodnia i poszczególne zajęcia wyznaczone w ramowym planie nauczania. Szczegółowy rozkład dziennych zajęć łącznie z przerwami ustala nauczyciel prowadzący te zajęcia.
11. Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze, koła zainteresowań, i inne zajęcia edukacyjne i psychoedukacyjne mogą być prowadzone poza systemem klasowo-lekcyjnym w grupach oddziałowych, międzyoddziałowych i międzyklasowych. Ilość uczniów w grupach regulują odrębne przepisy.
1) gromadzenie księgozbioru, czasopism metodycznych, kulturalno-oświatowych, popularnonaukowych i innych materiałów pomocniczych służących do realizacji zadań szkoły;
2) gromadzenie podręczników, materiałów edukacyjnych i ćwiczeń, gospodarowanie nimi z uwzględnieniem co najmniej trzyletniego okresu używania;
3) upowszechnianie literatury i inspirowanie czytelnictwa przez konkursy, wystawy, imprezy czytelnicze;
4) udzielanie informacji bibliotecznych, bibliograficznych i rzeczowych;
5) realizowanie programu edukacji czytelniczej i medialnej;
6) popularyzowanie księgozbioru pedagogicznego wśród rodziców.
10. Zadania świetlicy szkolnej:
1) wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów;
2) zapewnienie bezpiecznych warunków, sprzyjających harmonijnemu rozwojowi psychofizycznemu uczniów oraz ukazywanie potrzeby dbania o własne zdrowie;
3) zapewnienie uczniom pomocy w nauce i stworzenie warunków do nauki własnej;
4) współdziałanie z rodzicami, nauczycielami, wychowawcami i pedagogiem szkolnym w celu rozwijania wrażliwości i aktywności twórczej oraz wspomagania rozwoju osobowości ucznia w zakresie aktywności społecznej.
1) organizują pracę w świetlicy;
2) organizują dożywianie uczniów;
3) rozwijają zainteresowania uczniów;
4) pomagają dzieciom w odrabianiu zadań domowych i stwarzają jak najlepsze warunki do nauki własnej;
5) otaczają szczególną troską dzieci z trudnościami w nauce oraz ze środowisk z trudną sytuacją materialną;
6) dbają o rozwój fizyczny uczniów poprzez organizowanie zajęć ruchowych w pomieszczeniach i na powietrzu;
7) kształtują nawyki kultury życia codziennego, higieny oraz kultury zdrowotnej;
8) biorą udział w pracy samorządu szkolnego i zespołów wychowawczych;
9) włączają się do organizacji imprez ogólnoszkolnych zgodnie z planem pracy szkoły;
10) współpracują z wszystkimi pracownikami szkoły w celu jednolitego oddziaływania pedagogiczno-wychowawczego;
11) uczestniczą w zebraniach Rady Pedagogicznej i raz w semestrze składają sprawozdanie ze swojej działalności;
12) prowadzą dokumentację: roczny plan pracy opiekuńczo-wychowawczej, dziennik zajęć, sprawozdanie z działalności (semestralne), regulamin świetlicy;
13) ponoszą pełną odpowiedzialność za bezpieczeństwo dzieci przebywających w świetlicy;
14) ponoszą pełną odpowiedzialność materialną za sprzęt i pomoce naukowe znajdujące się w świetlicy.
1) w stołówce odbywa się dożywianie uczniów;
2) opłata za posiłek jest równa kosztom surowców użytych do jego przygotowania, wysokość opłaty ustala dyrektor w konsultacji z organem prowadzącym szkołę;
3) uczniom z rodzin najuboższych udzielana jest pomoc w formie refundacji kosztów posiłku, dyrektor szkoły przygotowuje listę uczniów wymagających pomocy i przekazuje ją do ośrodka pomocy społecznej;
4) uczeń może korzystać z obiadów po złożeniu przez rodziców (opiekunów prawnych) karty zgłoszenia u intendenta. Karta zawiera zasady korzystania z obiadów.
1) dokonywanie po każdym semestrze oceny sytuacji wychowawczej w szkole;
2) współdziałanie w planowaniu zadań dydaktyczno-wychowawczych szkoły;
3) prowadzenie badań i działań diagnostycznych dotyczących uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych, a także wspieranie mocnych stron uczniów;
4) organizowanie opieki i pomocy materialnej uczniom opuszczonym, osieroconym, z rodzin o problemach alkoholowych i zdemoralizowanych, z rodzin wielodzietnych oraz uczniom niepełnosprawnym;
5) przeciwdziałanie formom niedostosowania społecznego dzieci poprzez udzielanie indywidualnych porad;
6) rozpoznawanie warunków życia uczniów szczególnie w zakresie zaspokajania podstawowych potrzeb dziecka i przestrzegania praw dziecka zawartych w Konwencji Praw Dziecka;
7) inicjowanie i organizowanie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej indywidualnej i grupowej w środowisku szkolnym i pozaszkolnym uczniów;
8) udzielanie porad i pomocy nauczycielom w zakresie rozwiązywania konfliktów i problemów związanych z nauką i wychowaniem;
9) służenie uczniom pomocą w rozwiązywaniu trudności powstałych na tle konfliktów rodzinnych, w kontaktach rówieśniczych i środowiskowych oraz w porozumieniu się z nauczycielami.
1) współpracuje z dyrekcją, nauczycielami i wychowawcami klas;
2) posiada ustalony rozkład zajęć umożliwiający kontakty z uczniami i rodzicami;
3) współpracuje z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi oraz innymi instytucjami świadczącymi poradnictwo i specjalistyczną pomoc uczniom i rodzicom, a także instytucjami zainteresowanymi problemami opieki i wychowania.
1) dziennik pracy;
2) teczki zawierające informacje o uczniach z trudnościami;
3) na początku roku szkolnego opracowuje roczny plan pracy.
1) przeprowadzenie badań wstępnych, w celu ustalenia stanu mowy uczniów, w tym mowy głośnej i pisma;
2) diagnozowanie logopedyczne oraz - odpowiednio do jego wyników - organizowanie pomocy logopedycznej;
3) prowadzenie terapii logopedycznej indywidualnej i w grupach dzieci, u których stwierdzono nieprawidłowości w rozwoju mowy głośnej i pisma;
4) organizowanie pomocy logopedycznej dla dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu, przy ścisłej współpracy z pedagogami i nauczycielami prowadzącymi zajęcia korekcyjno-kompensacyjne;
5) organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli;
6) podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej, w tym współpraca z najbliższym środowiskiem ucznia;
7) wspieranie działań wychowawczych i profilaktycznych nauczycieli, wynikających z programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki, o których mowa w odrębnych przepisach.
1) prawidłowe organizowanie procesu dydaktycznego i systematyczne przygotowywanie się do zajęć;
2) dbanie o pomoce naukowe i inny sprzęt szkolny;
3) wspieranie rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności oraz zainteresowań;
4) niezwłoczne poinformowanie dyrektora o tym, że uczeń wymaga pomocy psychologiczno – pedagogicznej ze względu na swoje potrzeby rozwojowe lub edukacyjne;
5) występowanie z inicjatywą w zakresie udzielania uczniowi pomocy psychologiczno – pedagogicznej;
6) realizowanie zadań wynikających z działalności zespołu nauczycieli specjalistów pracujących z uczniem;
7) bezstronne i obiektywne ocenianie uczniów oraz sprawiedliwe ich traktowanie;
8) udzielanie pomocy uczniom w eliminowaniu niepowodzeń szkolnych;
9) doskonalenie umiejętności dydaktycznych i podnoszenie poziomu swej wiedzy;
10) utrzymywanie kontaktów i organizowanie współpracy z rodzicami w celu zapewnienia uczniom jak najpełniejszego rozwoju;
11) prowadzenie obowiązującej dokumentacji szkolnej.
1) poziom wyników dydaktyczno - wychowawczych w obrębie prowadzonego przez siebie przedmiotu;
2) zgodność realizowania treści nauczania z wymaganiami określonymi w podstawie programowej i programach nauczania zatwierdzonych przez Radę Pedagogiczną;
3) stan warsztatu pracy, sprzętów i urządzeń oraz środków dydaktycznych powierzonych mu dla prawidłowej realizacji procesu dydaktyczno-wychowawczego.
1) ustalanie programów i podręczników dla poszczególnych oddziałów oraz ich modyfikowanie w miarę potrzeb;
2) opiniowanie przygotowanych w szkole autorskich i innowacyjnych programów nauczania;
3) organizowanie współpracy nauczycieli dla uzgodnienia sposobów realizacji programów nauczania, korelowania treści nauczania przedmiotów pokrewnych;
4) wspólne opracowanie szczegółowych kryteriów oceniania oraz sposobów badania wyników nauczania;
5) organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego oraz doradztwa metodycznego dla początkujących nauczycieli;
6) współdziałanie w organizowaniu pracowni a także w uzupełnianiu ich wyposażenia;
7) współpraca w zakresie przygotowywania uczniów do olimpiad i konkursów przedmiotowych;
8) doskonalenie swojej pracy poprzez konsultacje, wymianę doświadczeń, lekcje koleżeńskie;
9) wspieranie nauczycieli ubiegających się o awans.
1) zespół nauczycieli uczących przedmiotów humanistycznych: j. polski, historia, języki obce, religia/etyka, plastyka, muzyka;
2) zespół nauczycieli uczących przedmiotów matematyczno-przyrodniczych: matematyka, przyroda, technika, informatyka;
3) zespół nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej;
4) zespół nauczycieli kształcenia specjalnego;
5) zespół do ewaluacji wewnętrznej.
1) dostosowanie szkolnego zestawu programów nauczania do danego oddziału;
2) integrowanie treści między przedmiotowych;
3) analizowanie postępów i osiągnięć uczniów z danego oddziału;
4) analizowanie wyników badania osiągnięć uczniów;
5) realizowanie doraźnych zabiegów wychowawczych w odniesieniu do zespołu klasowego oraz pojedynczych uczniów;
6) opracowywanie indywidualnych programów dla uczniów, którzy mają dostosowane wymagania do swoich możliwości na podstawie opinii poradni.
1) tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia się oraz przygotowanie do życia w rodzinie i społeczeństwie;
2) inspirowanie i wspomaganie działań zespołów uczniowskich;
3) podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole oraz między uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej.
1) otacza indywidualną opieką każdego ze swoich wychowanków;
2) planuje i organizuje wspólnie z uczniami i ich rodzicami: różne formy życia zespołowego rozwijające jednostki i integrujące zespół klasowy, ustala treść i formę zajęć tematycznych na godzinach do dyspozycji wychowawcy;
3) rozwija samorządność w klasie, czuwa nad prawidłowym funkcjonowaniem samorządu klasowego;
4) współdziała z nauczycielami uczącymi w jego oddziale koordynując działania wychowawcze;
5) utrzymuje kontakt z rodzicami uczniów w celu poznania ich i ustalenia potrzeb opiekuńczo-wychowawczych ich dzieci oraz włącza rodziców do realizacji podjętych działań wychowawczych, wspólnej organizacji życia klasy i szkoły (imprezy klasowe, wycieczki, biwaki), uzyskania pomocy rodziców w urządzaniu sali lekcyjnej, wykonywaniu pomocy dydaktycznych, dokonywaniu drobnych napraw;
6) organizuje spotkania z rodzicami informując ich o postępach w nauce i o zachowaniu dzieci;
7) współpracuje z pedagogiem szkolnym i innymi specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc w rozpoznawaniu potrzeb i trudności oraz zainteresowań i uzdolnień uczniów, jednocześnie organizuje odpowiednie formy pomocy;
8) na miesiąc przed końcem semestru i roku szkolnego zawiadamia pisemnie rodziców o grożącej uczniowi ocenie niedostatecznej z przedmiotu i ocenie nagannej zachowania, a rodziców uczniów klas I – III informuje o nie uzyskiwaniu przez ucznia pozytywnych osiągnięć.
1) prowadzi dziennik lekcyjny;
2) wypełnia arkusze ocen;
3) wypisuje świadectwa;
4) czuwa nad realizacją obowiązku szkolnego przez uczniów swojego oddziału;
5) kontroluje dzienniczki uczniowskie;
6) sporządza inne dokumenty (zestawienia, listy, opinie) dotyczące klasy;
7) odpowiada za rozliczenia finansowe w klasie;
8) współpracuje z bibliotekarzem, w szczególności w sprawach dotyczących podręczników, materiałów edukacyjnych i ćwiczeń.
1) wyrazi on na to zgodę lub sam złoży rezygnację z tej funkcji;
2) zebranie rodziców uczniów klasy, w której wychowawstwo pełni, zgłosi taki wniosek większością ¾ głosów obecnych (przy obecności na zebraniu rodziców reprezentujących ¾ ilości uczniów).
10. Ostateczną decyzję o zmianie wychowawcy podejmuje dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej.
11. Warunkiem przedłożenia prośby o zmianę wychowawcy, radzie pedagogicznej, jest pisemne sformułowanie zarzutów przez rodziców lub uczniów oraz podpisanie ich przez osoby domagające się zmiany.
1) opracowanie i modyfikowanie Programu Wychowawczego i Programu Profilaktycznego;
2) opracowanie kalendarza uroczystości i imprez szkolnych klas IV – VI;
3) koordynowanie prac związanych z realizacją PW;
4) współpraca z samorządem szkolnym;
5) opracowanie 2 razy w roku analizy sytuacji wychowawczej w szkole.
1) kieruje pracą sekretariatu szkoły;
2) prowadzi na bieżąco i zgodnie z przepisami wszelką dokumentację szkoły dotyczącą uczniów i pracowników;
3) wykonuje inne prace dla dobra szkoły zlecone przez dyrektora szkoły;
4) dokonuje zakupów niezbędnych w szkole materiałów, prowadzi gospodarkę magazynową, wydaje i rozlicza środki czystości oraz sprzęt pracownikom obsługowym szkoły;
5) sekretarz szkoły bezpośrednio podlega dyrektorowi.
1) monitorować wejścia i wyjścia do szkoły (w przypadku zauważenia nieprawidłowości informować o nich dyrektora szkoły);
2) o każdym zagrożeniu zdrowia lub bezpieczeństwa informować dyrektora szkoły.
1) decyzję o odroczeniu obowiązku szkolnego podejmuje dyrektor szkoły podstawowej, do której zostało przyjęte dziecko;
2) odroczenia dokonuje się na wniosek rodziców/prawnych opiekunów, obowiązanych dostarczyć opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej o potrzebie odroczenia obowiązku szkolnego;
3) wniosek składa się w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 6 lat i dotyczy roku szkolnego, w którym dziecko ma rozpocząć lub już rozpoczęło spełnianie obowiązku szkolnego;
4) dyrektor szkoły w sytuacji gdy odroczenie dotyczy dziecka z poza obwodu szkoły, zawiadamia dyrektora szkoły „obwodowej” dla dziecka o odroczeniu przez niego spełniania obowiązku szkolnego.
1) wniosek o wydanie zezwolenia został złożony do dnia 31 maja;
2) do wniosku dołączono:
a) opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej,
b) oświadczenie rodziców o zapewnieniu dziecku warunków umożliwiających realizację podstawy programowej obowiązującej na danym etapie kształcenia,
c) zobowiązanie rodziców do przystępowania w każdym roku szkolnym przez dziecko spełniające obowiązek szkolny lub obowiązek nauki do rocznych egzaminów klasyfikacyjnych;
3) dziecko spełniające obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą otrzymuje świadectwo ukończenia poszczególnych klas po zdaniu egzaminów klasyfikacyjnych z zakresu części podstawy programowej obowiązującej na danym etapie kształcenia, uzgodnionej na dany rok szkolny z dyrektorem szkoły i przeprowadzonych przez szkołę. Dziecku takiemu nie ustala się oceny zachowania.
1) dopełnienia czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do szkoły;
2) zapewnienia regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia szkolne;
3) zapewnienia dziecku warunków umożliwiających przygotowywanie się do zajęć;
4) rodzice dziecka podlegającego obowiązkowi nauki, na żądanie burmistrza miasta, na terenie którego dziecko mieszka, są obowiązani informować go o formie spełniania obowiązku nauki przez dziecko i zmianach w tym zakresie;
5) rodzice dziecka realizującego obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą na podstawie zezwolenia, są obowiązani do zapewnienia dziecku warunków nauki określonych w tym zezwoleniu;
6) dzieci nie będące obywatelami polskimi są przyjmowane:
a) do klas pierwszych szkół podstawowych na warunkach i w trybie dotyczącym obywateli polskich;
b) do klas II – VI na podstawie:
- świadectwa lub innego dokumentu stwierdzającego ukończenie za granicą szkoły lub kolejnego etapu edukacji, uznanego, zgodnie z odrębnymi przepisami, za równorzędne polskiemu świadectwu ukończenia odpowiedniej szkoły publicznej lub prywatnej,
- świadectwa, zaświadczenia lub innego dokumentu wydanego przez szkołę za granicą, potwierdzającego uczęszczanie przez cudzoziemca do szkoły za granicą i wskazującego klasę lub etap edukacji, który cudzoziemiec ukończył w szkole za granicą, oraz dokumentu potwierdzającego sumę lat nauki szkolnej cudzoziemca.
c) jeżeli cudzoziemiec nie może przedłożyć dokumentów, o których mowa w ust. 8 podpunkt 6) lit. b, zostaje przyjęty i zakwalifikowany do odpowiedniej klasy lub na odpowiedni semestr na podstawie rozmowy kwalifikacyjnej. Rozmowę kwalifikacyjną przeprowadza dyrektor szkoły z udziałem, w razie potrzeby, nauczyciela lub nauczycieli,
d) w przypadku cudzoziemca, który nie zna języka polskiego, rozmowę kwalifikacyjną przeprowadza się w języku obcym, którym posługuje się cudzoziemiec. W razie potrzeby należy zapewnić udział w rozmowie kwalifikacyjnej osoby władającej językiem obcym, którym posługuje się cudzoziemiec;
e) dla cudzoziemców podlegających obowiązkowi szkolnemu i obowiązkowi nauki, którzy nie znają języka polskiego albo znają go na poziomie niewystarczającym do korzystania z nauki, organ prowadzący szkołę organizuje w szkole dodatkową, bezpłatną naukę języka polskiego w formie dodatkowych zajęć lekcyjnych z języka polskiego;
f) niespełnianie obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki podlega egzekucji w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Przez niespełnienie obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki należy rozumieć nieusprawiedliwioną nieobecność w okresie jednego miesiąca na co najmniej 50% obowiązkowych zajęć edukacyjnych.
1a. Uczeń ma prawo do:
1) właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny umysłowej;
2) pełnej informacji na temat treści i wymagań programowych, kryteriów oceniania z przedmiotu i zachowania oraz metod nauczania;
3) obiektywnej i jawnej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce;
4) opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających mu bezpieczeństwo;
5) poszanowania swej godności, przekonań i własności oraz życzliwego podmiotowego traktowania;
6) swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia szkoły, a także światopoglądowych i religijnych, jeśli nie narusza tym dobra innych osób;
7) rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów;
8) korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki podczas zajęć szkolnych;
9) wpływu na życie szkoły poprzez działalność samorządową oraz zrzeszania się w organizacjach działających w szkole;
10) nauki religii w szkole na podstawie ustnej deklaracji rodziców;
11) różnych form pomocy w przypadku trudności w nauce;
12) korzystania z poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego, logopedycznego i zawodowego.
13) korzystania z pomocy finansowej i socjalnej według zasad określonych odrębnymi przepisami;
14) świadczeń profilaktycznej opieki zdrowotnej zgodnie z przepisami o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym;
15) odpoczynku w czasie przerw międzylekcyjnych, oraz do odpoczynku w czasie przerw świątecznych i ferii;
16) uczestniczenia w wycieczkach organizowanych przez szkołę, do udziału w konkursach przedmiotowych, przeglądach, zawodach sportowych organizowanych na terenie szkoły, a także do reprezentowania szkoły poza jej obrębem;
17) bezpłatnego dostępu do podręczników, materiałów edukacyjnych oraz materiałów ćwiczeniowych przeznaczonych do obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego, obowiązujących w danym roku szkolnym;
18) nieodpłatnego wypożyczania przez szkołę podręczników lub materiałów edukacyjnych mających postać papierową, lub zapewnienia dostępu do podręczników lub materiałów mających postać elektroniczną;
19) nieodpłatnego korzystania z materiałów ćwiczeniowych bez obowiązku zwrotu.
1b. Uczeń lub rodzic / prawny opiekun ma prawo do złożenia skargi w terminie 3 dni roboczych od naruszenia praw ucznia w drodze:
1) ustnej do:
a) wychowawcy,
b) pedagoga,
c) dyrektora szkoły,
2) pisemnej do:
a) dyrektora,
b) rady pedagogicznej,
c) w ciągu 14 dni uczeń lub rodzic / prawny opiekun otrzymuje odpowiedź pisemną od dyrektora szkoły,
d) w przypadku negatywnej odpowiedzi dyrektora rodzic/prawny opiekun ma prawo odwołać się do Rzecznika Praw Ucznia przy Kuratorze Oświaty lub Kuratora Oświaty w Bydgoszczy z powiadomieniem dyrektora.
1) uczęszczać na zajęcia edukacyjne, brać aktywny udział w lekcjach oraz uzupełniać braki wynikające z absencji, prowadzić starannie zeszyt i wykonywać prace domowe zgodnie z wymogami nauczyciela przedmiotu, a także nie zakłócać przebiegu zajęć przez niewłaściwe zachowanie;
1) dbać o schludny wygląd;
2) przestrzegać procedur: frekwencji, korzystania z telefonów komórkowych;
3) przestrzegać zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i innych pracowników szkoły;
4) dbać o bezpieczeństwo i zdrowie własne i swoich kolegów;
5) szanować i ochraniać przekonania i własność innych osób w duchu tolerancji;
6) przeciwstawiać się przejawom brutalności i wulgarności, aktom przemocy oraz dewastacji i wandalizmowi;
7) przestrzegać regulaminu szkoły i regulaminów pomieszczeń szkolnych wynikających ze specyfiki ich przeznaczenia (pracownie, biblioteka, świetlica, sala gimnastyczna);
8) szanować sprzęt szkolny oraz dbać o wyposażenie klas i innych pomieszczeń;
9) usprawiedliwiać każdą nieobecność na zajęciach szkolnych niezwłocznie po przyjściu do szkoły, nie później niż do tygodnia, licząc od ostatniego dnia nieobecności; po tym terminie nieobecności uznawane będą za nieusprawiedliwione;
10) posiadać przy sobie dzienniczek ucznia, jako podstawowy dokument umożliwiający kontakt szkoły z rodzicami.
1) pochwała wychowawcy wobec klasy;
2) pochwała dyrektora szkoły wobec uczniów szkoły.
1) list pochwalny, jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej uczeń uzyska średnią ocen co najmniej 4,5 i przynajmniej bardzo dobre zachowanie;
2) świadectwo szkolne promocyjne lub świadectwo ukończenia szkoły stwierdzające odpowiednio uzyskanie promocji do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły - z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania;
3) nagrodę książkową na koniec roku szkolnego, jeżeli w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał średnią ocen co najmniej 4,5 i co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania.
1) uzyskanie wysokiego miejsca (I, II, lub III) – nagradzanego lub honorowanego zwycięskim tytułem w zawodach wiedzy, artystycznych i sportowych organizowanych przez kuratora oświaty albo organizowanych co najmniej na szczeblu powiatowym przez inne podmioty działające na terenie szkół;
2) osiągnięcia w aktywności na rzecz innych ludzi, zwłaszcza w formie wolontariatu, lub środowiska szkolnego.
1) osiągnięcie wyróżniającego wyniku w olimpiadzie przedmiotowej, konkursie, turnieju, zawodach sportowych lub inne osiągnięcia przynoszące zaszczyt szkole, jeżeli organizator nie zapewnił nagród;
2) wzorowe wypełnianie obowiązków, wynikających z powierzonych uczniowi funkcji.
1) upomnienie lub naganę wychowawcy klasy;
2) upomnienie lub naganę dyrektora szkoły;
3) naganę dyrektora udzieloną w obecności rodziców ucznia;
4) zakaz reprezentowania szkoły na zewnątrz;
5) przeniesienie do innej klasy w macierzystej szkole.
6) dyrektor szkoły może wystąpić do Kuratora Oświaty z wnioskiem o przeniesienie ucznia do innej szkoły w przypadku gdy jego zachowanie zagraża bezpieczeństwu lub życiu innych uczniów a dalszy jego pobyt w szkole może doprowadzić do nasilania się sytuacji konfliktowych.
1) od kary wychowawcy wręczonej uczniowi na piśmie:
a) do dyrektora szkoły w terminie 3 dni roboczych od wręczenia tego upomnienia / nagany,
b) odwołanie składa się w sekretariacie szkoły,
c) dyrektor udziela odpowiedzi na piśmie w drodze decyzji w ciągu 7 dni od wpłynięcia odwołania,
d) decyzja dyrektora w tej kwestii jest ostateczna.
2) od kary dyrektora wręczonej uczniowi na piśmie:
a) do rady pedagogicznej szkoły w terminie 3 dni roboczych od wręczenia tego upomnienia / nagany,
b) odwołanie składa się w sekretariacie szkoły,
c) rada pedagogiczna podejmuje uchwałę w tej sprawie w ciągu 7 dni od wpłynięcia odwołania,
d) uchwała rady pedagogicznej szkoły w tej kwestii jest ostateczna.
3) od kary przeniesienia do innej szkoły zgodnie z ust.1pkt 6):
a) do Kuratora Oświaty w Bydgoszczy w terminie 3 dni roboczych od otrzymania decyzji.
Ocenianie i jego cele
1) osiągnięcia edukacyjne uczniów;
2) zachowanie ucznia.
1) poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz postępach w tym zakresie;
2) pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju;
3) motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu;
4) dostarczanie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia;
5) umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej;
6) udzielanie uczniowi pomocy w nauce poprzez przekazywanie uczniowi informacji o tym co zrobił dobrze i jak powinien dalej się uczyć.
§ 36
Wymagania edukacyjne
1) zebrania ogólnoszkolne;
2) zebrania klasowe;
3) indywidualne rozmowy;
4) rozmowy telefoniczne;
5) adnotacje w dzienniczku ucznia;
6) adnotacje w zeszycie przedmiotowym;
7) korespondencja listowa;
8) spotkania w pierwszą środę miesiąca.
1) wymagania podstawowe, wśród których wyróżnione są wymagania konieczne, obejmują następujące elementy treści nauczania:
a) niezbędne i najważniejsze w uczeniu się danego przedmiotu,
b) potrzebne w życiu,
c) łatwe dla ucznia nawet mało zdolnego,
d) o niewielkim stopniu złożoności,
e) często powtarzające się w programie nauczania,
f) dające się wykorzystać w sytuacjach szkolnych i pozaszkolnych,
g) głównie proste, uniwersalne umiejętności,
h) określone programem zawartym w podstawach programowych.
2) wymagania ponadpodstawowe obejmują następujące elementy treści nauczania:
a) istotne w strukturze przedmiotu,
b) złożone, mniej przystępne niż treści podstawowe, często trudne do opanowania,
c) przydatne i niezbędne w opanowaniu treści z danego przedmiotu,
d) użyteczne w szkolnej i pozaszkolnej działalności,
e) wymagające korzystania z różnych źródeł,
f) umożliwiające rozwiązywanie problemów,
g) zakresie przekraczającym wymagania z podstaw programowych, zapewniające pełne opanowanie programu.
3) wymagania na stopień celujący obejmują elementy treści nauczania:
a) znacznie wykraczające poza program nauczania,
b) stanowiące efekt samodzielnej pracy ucznia,
c) wynikające z indywidualnych zainteresowań,
d) zapewniające pełne wykorzystanie wiadomości dodatkowych.
1) posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, na podstawie tego orzeczenia oraz ustaleń zawartych w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym, opracowanym dla ucznia na podstawie przepisów w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie;
2) posiadającego orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania – na podstawie tego orzeczenia;
3) posiadającego opinię poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej o specyficznych trudnościach w uczeniu się lub inną opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej – na podstawie tej opinii:
a) opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, o specyficznych trudnościach w uczeniu się może być wydana uczniowi nie wcześniej niż po ukończeniu trzeciej klasy szkoły podstawowej i nie później niż do ukończenia szkoły podstawowej.
4) nieposiadającego orzeczenia lub opinii wymienionych w pkt 1) – 3), który objęty jest pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole – na podstawie ustaleń wychowawcy z klasowym zespołem nauczycielskim.
1) wobec uczniów realizujących program szkoły specjalnej należy stosować indywidualne wymagania według ich możliwości i zaleceń poradni psychologiczno-pedagogicznej;
2) ocenianiu podlega aktywność ucznia w zakresie wykonywanych zadań. Nie oceniamy stanu wiedzy ucznia tylko jego postępy. Istota oceniania sprowadza się do nagradzania za wysiłek, chęci i zaangażowanie.
§ 37
Ocenianie bieżące
1) podanie liczby błędów: pisanie ze słuchu i pamięci;
2) podanie oceny słownej: głośne czytanie, ocena prac w zakresie edukacji plastyczno-technicznej, ocena umiejętności muzyczno-ruchowych, ocena umiejętności gimnastycznych, ocena umiejętności przestrzegania zasad gier i zabaw ruchowych;
3) podanie liczby punktów i komentarz: w testach;
4) recenzje: pod pisemnymi wypowiedziami uczniów;
5) ocenę w dzienniku zapisuje się według symboli:
W – wspaniale
B – bardzo dobrze
P – przeciętnie
S – słabo
N – nie podejmuje działań
1) sześciostopniowej dopuszczającej stosowanie znaków „+”, „-” z wyjątkiem ocen:1 i 6;
a) stopień celujący : 6
b) stopień bardzo dobry : 5
c) stopień dobry : 4
d) stopień dostateczny : 3
e) stopień dopuszczający : 2
f) stopień niedostateczny : 1
2) punktowej zgodnie z przedmiotowymi systemami oceniania.
1) cele oceniania;
2) wymagania programowe (mogą znajdować się w programie nauczania);
3) sposoby bieżącego sprawdzania postępów uczniów (formy, częstotliwość, …);
4) sposoby udostępniania uczniowi i jego rodzicom\prawnym opiekunom sprawdzonych prac ucznia;
5) zasady poprawiania bieżących ocen niedostatecznych (negatywnych);
6) zasady ustalania oceny śródrocznej i rocznej;
7) procedurę podwyższenia proponowanej przez nauczyciela oceny;
8) sposoby informowania uczniów i rodziców o efektach pracy uczniów;
9) autora i akceptację dyrektora.
§ 38
Zasady oceniania zachowania
1) wywiązywanie się z obowiązków ucznia;
2) postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej;
3) dbałość o piękno mowy ojczystej;
4) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób;
5) godne i kulturalne zachowanie w szkole i poza nią;
6) okazywanie szacunku innym osobom.
1) opinię własną ucznia, na podstawie karty samooceny zachowania ucznia, oraz opinię wyrażoną przez kolegów z klasy;
2) opinię innych nauczycieli i pracowników szkoły.
1) wagarów;
2) kradzieży i włamań;
3) pobicia;
4) zniszczenia mienia osobistego lub szkolnego;
5) lekceważenia poleceń nauczycieli związanych z realizacją zadań szkoły.
10. Przy zmianie oceny zachowania obowiązuje tryb tak jak przypadku odwołania rodziców.
11. Zasady i tryb odwołania się od oceny zachowania.
1) uczeń lub jego rodzice\prawni opiekunowie mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeśli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych;
2) w przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję, która ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów; w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
3) W skład komisji wchodzą:
a) dyrektor szkoły albo wicedyrektor – jako przewodniczący komisji,
b) wskazany przez dyrektora szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie,
c) pedagog szkolny,
d) przedstawiciel samorządu uczniowskiego,
e) przedstawiciel rady rodziców.
4) Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.
5) Z prac komisji sporządza się protokół, który stanowi załącznik do arkusza ocen, zawiera on w szczególności.
a) skład komisji,
b) termin posiedzenia komisji,
c) wynik głosowania,
d) ustaloną ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem.
12. W klasach I-III ocena zachowania jest oceną opisową, która zawiera niżej wymienione treści.
13. Zachowanie ucznia w klasach IV- VI ocenia się na koniec każdego semestru według następującej skali:
1) wzorowe,
2) bardzo dobre,
3) dobre,
4) poprawne,
5) nieodpowiednie,
6) naganne.
§ 39
Kryteria oceniania zachowania
1) Wywiązywanie się z obowiązków ucznia.
|
ZACHOWANIA POŻĄDANE |
ZACHOWANIA NIEPOŻĄDANE |
|
2) Postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej.
|
ZACHOWANIA POŻĄDANE |
ZACHOWANIA NIEPOŻĄDANE |
|
3) Dbałość o honor i tradycje szkoły.
|
ZACHOWANIA POŻĄDANE |
ZACHOWANIA NIEPOŻĄDANE |
|
4) Dbałość o piękno mowy ojczystej.
|
ZACHOWANIA POŻĄDANE |
ZACHOWANIA NIEPOŻĄDANE |
|
5) Dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób.
|
ZACHOWANIA POŻĄDANE |
ZACHOWANIA NIEPOŻĄDANE |
|
|
6) Godne i kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią.
|
ZACHOWANIA POŻĄDANE |
ZACHOWANIA NIEPOŻĄDANE |
|
7) Okazywanie szacunku innym osobom.
|
ZACHOWANIA POŻĄDANE |
ZACHOWANIA NIEPOŻĄDANE |
2.Dbanie o własne i cudze rzeczy osobiste.
|
1) ocenę zachowania wzorową otrzymuje uczeń, który przykładnie spełnia wszystkie wymagania zawarte w treści oceny. Wzorowo wywiązuje się z obowiązków ucznia. Jego postępowanie jest zawsze zgodne z dobrem społeczności szkolnej, dba o piękno mowy ojczystej oraz o honor i tradycje szkoły. Uczeń także wyraźnie dba o bezpieczeństwo i zdrowie własne i innych osób, jego zachowanie jest zawsze godne i kulturalne, zarówno w szkole jak i poza nią. Do dorosłych i kolegów odnosi się zawsze z szacunkiem;
2) ocenę zachowania bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który spełnia wszystkie wymagania zawarte w treści oceny;
3) ocenę zachowania dobrą otrzymuje uczeń, który najczęściej spełnia wymogi zawarte w treści oceny;
4) ocenę zachowania poprawną otrzymuje uczeń, który uchybia niektórym elementom zawartym w treści oceny, ale nie ma to wpływu na jego ogólną postawę;
5) ocenę zachowania nieodpowiednią otrzymuje uczeń, który często nie spełnia wymagań zawartych w treści oceny, niechętnie podejmuje obowiązki ucznia;
6) ocenę zachowania naganną otrzymuje uczeń, który rażąco uchybia wymaganiom zawartym w treści oceny. Nie wywiązuje się z obowiązków ucznia. Jego postępowanie nie jest zgodne z dobrem społeczności szkolnej. Nie dba o piękno mowy ojczystej. Nie dba o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób. Jego zachowanie zarówno w szkole i poza nią nie jest godne i kulturalne. Nie okazuje szacunku innym osobom.
§ 40
Oceny klasyfikowania śródrocznego, rocznego i końcowego
1) postępów ucznia, efektów jego pracy;
2) napotykanych przez niego trudności w relacji do możliwości i wymagań edukacyjnych;
3) potrzeb rozwojowych ucznia;
4) nauczycielskich propozycji konkretnych działań pomocnych w pokonywaniu trudności przez ucznia.
1) stopień celujący : 6
2) stopień bardzo dobry : 5
3) stopień dobry : 4
4) stopień dostateczny : 3
5) stopień dopuszczający : 2
6) stopień niedostateczny : 1
W ocenach śródrocznych, rocznych i końcowych nie stosuje się znaków: „+”, „–”
1) Wzorowe;
2) bardzo dobre;
3) dobre;
4) poprawne;
5) nieodpowiednie;
6) naganne.
§ 41
Zasady klasyfikowania śródrocznego
§ 42
Zasady klasyfikowania rocznego
10. Uczeń, który nie spełnił wyżej wymienionych warunków, nie otrzymuje promocji i powtarza tę samą klasę.
11. Na dwa tygodnie przed zakończeniem zajęć dydaktycznych, poszczególni nauczyciele są zobowiązani poinformować ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanych dla niego ocenach klasyfikacyjnych rocznych w formie wpisu do dzienniczka ucznia lub pisemnego zawiadomienia zwrotnego z podpisem rodziców, zawierającego w/w oceny.
12. O przewidywanej negatywnej ocenie klasyfikacyjnej rocznej lub negatywnej ocenie zachowania lub o nie uzyskiwaniu przez ucznia klas I – III pozytywnych osiągnięć, wychowawca klasy powiadamia ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) na miesiąc przed ustalonym terminem klasyfikacyjnego posiedzenia rady pedagogicznej w formie pisemnego zawiadomienia zwrotnego z podpisem rodziców.
13. Ustalona przez nauczyciela negatywna ocena klasyfikacyjna roczna może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego.
§ 43
Zasady przeprowadzania egzaminu klasyfikacyjnego
1) uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej śródrocznej lub rocznej/końcowej;
2) uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może na pisemny wniosek rodziców złożony do dyrektora szkoły zdawać egzamin klasyfikacyjny;
3) Rada Pedagogiczna na pisemną prośbę rodziców ucznia nie klasyfikowanego z powodu nieobecności nieusprawiedliwionej może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny;
4) Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń:
a) realizujący, na podstawie odrębnych przepisów, indywidualny program lub tok nauki,
b) spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą.
5) egzamin klasyfikacyjny przeprowadzany dla ucznia, o którym mowa w ust. 1 pkt. 2, nie obejmuje obowiązkowych zajęć edukacyjnych: technika, zajęcia techniczne, plastyka, muzyka, zajęcia artystyczne, wychowanie fizyczne oraz dodatkowych zajęć edukacyjnych;
6) uczniowi, o którym mowa w ust. 1 pkt. 4) lit. b), zdającemu egzamin klasyfikacyjny nie ustala się oceny zachowania;
7) egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej;
8) egzamin klasyfikacyjny z plastyki, muzyki, informatyki/techniki, zajęć artystycznych, technologii informacyjnej, zajęć komputerowych i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych;
9) egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się nie później niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych w terminie uzgodnionym przez dyrektora z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami);
10) egzamin klasyfikacyjny dla ucznia, o którym mowa w ust. 1 pkt. 2, 3 i 4 lit. a), przeprowadza nauczyciel danych zajęć edukacyjnych.
11) egzamin klasyfikacyjny dla ucznia, o którym mowa w ust. 1 pkt 4 lit. b), przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły, który zezwolił na spełnianie przez ucznia odpowiednio obowiązku szkolnego lub nauki poza szkołą. W skład komisji wchodzą: dyrektor szkoły lub zastępca dyrektora – jako przewodniczący, nauczyciele obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania dla określonej klasy;
12) przewodniczący komisji uzgadnia z uczniem, o którym mowa w ust. 1 pkt. 4 lit. b), oraz jego rodzicami (prawnymi opiekunami) liczbę zajęć edukacyjnych, z których uczeń może zdawać egzamin w ciągu jednego dnia;
13) przed egzaminem klasyfikacyjnym nauczyciel informuje ucznia o obowiązkowych wymaganiach programowych przewidzianych dla danego zajęcia edukacyjnego;
14) w czasie egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni – w charakterze obserwatorów – rodzice/prawni opiekunowie ucznia;
15) zadania egzaminacyjne przygotowuje nauczyciel egzaminujący, a zatwierdza przewodniczący komisji;
16) z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół zawierający w szczególności:
a) nazwę zajęć edukacyjnych, z których był przeprowadzony egzamin,
b) imiona i nazwiska, osób wchodzących w skład komisji o której mowa w ust. 1 pkt. 10), pkt 11),
c) termin egzaminu klasyfikacyjnego,
d) imię i nazwisko ucznia,
e) zadania (ćwiczenia) egzaminacyjne, (ustne i pisemne),
f) uzyskaną ocenę klasyfikacyjną.
17) do protokołu dołącza się odpowiednio pisemne prace ucznia, zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia i zwięzłą informację o wykonaniu przez ucznia zadania praktycznego. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia;
18) uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły;
19) w przypadku nieklasyfikowania ucznia z obowiązkowych lub dodatkowych zajęć edukacyjnych w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się ,,nieklasyfikowany” lub ,,nieklasyfikowana”;
20) ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego roczna(semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych jest ostateczna z zastrzeżeniem § 45 ust. 1;
§ 44
Egzamin poprawkowy
1) egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz części ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, zajęć artystycznych, techniki, zajęć technicznych, informatyki, technologii informacyjnej, zajęć komputerowych oraz wychowania fizycznego, z których egzamin ma przede wszystkim formę zadań praktycznych;
2) termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły do dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno- wychowawczych. Egzamin poprawkowy przeprowadza się w ostatnim tygodniu ferii letnich, a w szkole, w której zajęcia dydaktyczno – wychowawcze kończą się w styczniu – po zakończeniu tych zajęć, nie później jednak niż do końca lutego;
3) egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły. W skład komisji wchodzą:
a) dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji,
b) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,
c) nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne.
4) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne, może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły;
5) z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół, do którego dołącza się pisemne prace ucznia, zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia, stanowi on załącznik do arkusza ocen ucznia. Protokół zawiera:
a) nazwę zajęć edukacyjnych, z których był przeprowadzony egzamin,
b) imiona i nazwiska, osób wchodzących w skład komisji o której mowa w ust. 1 pkt. 3),
c) termin egzaminu klasyfikacyjnego,
d) imię i nazwisko ucznia,
e) zadania egzaminacyjne,
f) uzyskaną ocenę klasyfikacyjną.
6) uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły, nie później niż do końca września;
7) uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej (na semestr programowo wyższy) i powtarza klasę.
§ 45
Odwołanie od oceny
1) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych – przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, w formie pisemnej i ustnej, oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych;
2) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania – ustala ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów, w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji w terminie nie później niż 5 dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń.
1) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:
a) dyrektor szkoły albo nauczyciel wyznaczony przez dyrektora szkoły – jako przewodniczący komisji,
b) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,
c) nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne,
2) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:
a) dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji,
b) wychowawca oddziału,
c) wskazany przez dyrektora szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danym oddziale,
d) pedagog, jeżeli jest zatrudniony w szkole,
e) psycholog, jeżeli jest zatrudniony w szkole,
f) przedstawiciel samorządu uczniowskiego,
g) przedstawiciel rady rodziców.
1) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:
a) nazwę zajęć edukacyjnych, z których był przeprowadzony sprawdzian,
b) imiona i nazwiska osób wchodzących w skład komisji,
c) termin sprawdzianu wiadomości i umiejętności,
d) imię i nazwisko ucznia,
e) zadania (pytania) sprawdzające,
f) wynik sprawdzianu oraz ustaloną ocenę,
2) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:
a) imiona i nazwiska osób wchodzących w skład komisji,
b) termin posiedzenia komisji,
c) imię i nazwisko ucznia,
d) wynik glosowania,
e) ustaloną ocenę klasyfikacyjną zachowania wraz z uzasadnieniem.
10. Przepisy ust.1 – 9 stosuje się odpowiednio w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych uzyskanej w wyniku egzaminu poprawkowego, z tym że termin do zgłaszania zastrzeżeń wynosi 5 dni od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego. W tym przypadku ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.
§ 46
Uwagi końcowe
Stan prawny na dzień 01 września 2015
Statut jest dostępny w wersji elektronicznej na stronie internetowej szkoły oraz wersji papierowej w bibliotece, pokoju nauczycielskim, w gabinetach dyrekcji szkoły.
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Szkoła Podstawowa nr 2 w Nowem