Aktualności

Diagnoza problemów wychowawczych za I semestr 2013/14r.

 We wrześniu 2013r. Zespół Wychowawczy, pod kierunkiem pedagoga szkolnego dokonał ewaluacji Programu Wychowawczego i Profilaktycznego szkoły. Projekty programów zostały pozytywnie zaopiniowane przez RR i SU oraz przyjęte do realizacji przez Radę Pedagogiczną. Wychowawcy klas w oparciu o priorytety wychowawczo-profilaktyczne na rok szkolny 2013/14  opracowali plany pracy wychowawczej z klasami.

Diagnoza sytuacji wychowawczej po I semestrze przeprowadzona na podstawie ankiet, badania dokumentacji, wyników klasyfikacji, obserwacji pedagoga oraz uwag członków Zespołu Wychowawczego obecnych na zebraniu w dniu 23.01.2014 wskazuje na konieczność kontynuowania działań w zakresie:

  • motywowania uczniów do nauki(w I semestrze 39 porad i konsultacji)
  • podnoszenia odpowiedzialności uczniów za swoje działania (problem kradzieży uczniów w sklepie i w szkole oraz niszczenie cudzego mienia przez uczniów w drodze do szkoły)
  • kształtowania nawyków kulturalnego zachowania i stosowania form grzecznościowych wśród uczniów( wielu uczniów nie mówi w szkole  dzień dobry, nie używa słów proszę, przepraszam)

W porównaniu z rokiem szkolnym 2012/13 wyeliminowany został problem cyberprzemocy, zmniejszyła się ilość niszczenia mienia szkolnego oraz problem dyscypliny uczniów na lekcji (zwłaszcza w klasach szóstych).

Podkreślić należy, że tradycyjnie szkoła organizuje w ramach wolontariatu nauczycieli wypoczynek zimowy dla uczniów podczas ferii szkolnych w postaci wyjazdów na basen, do kina oraz zajęć sportowych i innych . W tych formach wzięło udział około 70% uczniów szkoły.

Ocena skuteczności prowadzonych działań profilaktycznych:

W ramach działalności profilaktycznej w szkole w I semestrze realizowano następujące programy edukacyjne:

  • program MEN ,, Wyprawka szkolna”
  • program ,, Śniadanie daje moc”
  • program ,,Pij mleko’’
  • program ,,Nie pal przy mnie’’
  • program ,,Trzymaj formę’’
  • program ,,Klub bezpiecznego Puchatka’’
  • program,, Między nami kobietkami’’

Dodatkowo przeprowadzono wśród uczniów klas IV-VI i rodziców akcję ,, Jak jesz tak żyjesz’’ promującą zdrowe odżywianie i jego wpływ na wyniki uczenia się oraz zachowanie.

W ramach współpracy z MOPS dokonano zakupu literatury profilaktycznej do biblioteki szkolnej oraz zorganizowano dla uczniów klas II, III, IV, V wyjazd do teatru w Grudziądzu na spektakle profilaktyczne.

Na szkolnej tablicy ogłoszeń umieszczona jest informacja dostępna dla rodziców i uczniów z numerami telefonów w sytuacjach trudnych i kryzysowych. W celu rozwiązywania poważniejszych problemów wychowawczych w szkole opracowane są procedury (kontrakty z rodzicami). Przypadki kradzieży w szkole były zgłoszone na policji .

Ocena skuteczności oddziaływań z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej:

W I semestrze z pomocy psychologiczno-pedagogicznej korzystało w szkole około 322  uczniów, co stanowi około 70% wszystkich uczniów.

Z analizy skuteczności pomocy psychologiczno-pedagogicznej wynika, że w przypadku zdecydowanej większości uczniów udzielana pomoc jest wystarczająca. W przypadku 2 uczniów wskazane jest kolejne spotkanie zespołów nauczycieli uczących i dostosowanie pomocy do możliwości uczniów. W przypadku ucznia klasy VI a, który posiadał orzeczenie o kształceniu specjalnym z powodu niedostosowania społecznego szkoła wyczerpała dostępne środki udzielania pomocy. Uczeń decyzją Sądu Rodzinnego w Świeciu został umieszczony w ośrodku szkolno-wychowawczym. Przekazano wymagane dokumenty do pracownika Starostwa Powiatowego w Świeciu. Pomoc p. p dla uczniów była udzielana w formie: zajęć dydaktyczno- wyrównawczych, treningu ortograficznego, terapii pedagogicznej, zajęć socjoterapeutycznych, logopedycznych ,rewalidacji indywidualnej, resocjalizacji, zajęć rozwijających uzdolnienia, korekcyjno-kompensacyjnych, porad i konsultacji dla uczniów. Pomoc p.p. była też udzielana rodzicom uczniów i nauczycielom w formie porad, indywidualnych konsultacji np. z psychologiem T. Jaszkowskim  i spotkań pedagoga w ramach zespołów klasowych.

Spostrzeżenia, uwagi i wnioski:

  • zaplanować na rok szkolny 2014/15 akcje propagujące stosowanie form grzecznościowych oraz kulturalne zachowanie wśród uczniów (na koniec roku szkolnego)
  • motywować w dalszym ciągu uczniów  do nauki
  • wspierać rodziców w motywowaniu dzieci do nauki
  • zaplanować w II semestrze roku szkolnego 2013/14 na godzinach wychowawczych zajęcia dotyczące zapobiegania kradzieżom i niszczeniu cudzego mienia. Włączyć w te działania rodziców w ramach pedagogizacji.

 

 

 

Rejestr zmian

Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: pedagog szkolny mgr Maria Wiśniewska
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 25 kwietnia 2014 13:14
Dokument wprowadzony do BIP przez: Hanna Jankowska
Ilość wyświetleń: 1309
25 kwietnia 2014 13:14 (Hanna Jankowska) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)